
U svakodnevnom govoru navikli smo ubrajati u sveto trodnevlje Veliki četvrtak, Veliki petak i Veliku subotu. Sveto trodnevlje započinje misom Večere Gospodnje, nastavlja se liturgijom Velikog petka, Uskrsnim bdjenjem, dnevnom misom na Uskrs, a završava službeno večernjom misom uskrsnog dana. Ovdje je potrebno napomenuti da je večernja misa Velikog četvrtka - u liturgiji - predvečerje sutrašnjeg dana, jer su kod Židova veliki blagdani počinjali večer uoči istog. Stari su hrvatski pisci Uskrs nazvali Vazmom, što je izvedenica od grčke riječi "azima" koja doslovno znači "beskvasni kruh", a skraćeno se upotrebljavala za židovsku Pashu, kojoj je Krist dao novi sadržaj svojom smrću i svojim uskrsnućem. Uskrs je najstarija i konstitutivna svetkovina kršćanske zajednice. Često se može čuti u ovom vremenu liturgijske godine izraz 'vigilija'. Sv. Augustin je tako nazvao Uskrsno bdjenje, a doslovno znači "majkom svih bdjenja".
VELIKI ČETVRTAK
Na ovaj dan, nema dnevnih svetih misa, jedino se slavi misa Večere Gospodnje
koja je godišnji spomenčin ustanovljenja svih naših euharistijskih slavlja. U
katedralama, kao matičnim crkvama svake biskupije, biskup ujutro ovoga dana
slavi liturgiju sa svim svećenicima svoje biskupije. Tada se blagoslivlja
bolesničko i katekumensko ulje, a posvećuje se također i krizmano ulje, te ulje
za ređenje svećenika. Nakon biskupove propovijedi svećenici obnavljaju obećanja
dana na ređenju da će vjerno obavljati prihvaćenu službu. Uvečer se slavi
euharistija u svim crkvama. Nakon Ivanova izvještaja o Isusu koji za vrijeme
Večere pere učenicima noge, sam predvoditelj slavlja ( u nekim zajednicama )
pere dvanaestorici odabranih noge i tako podsjeća sve okupljene da je
euharistija upućena na život - bratsku ljubav svih kršćana koju trebaju širiti
u svijet.
Pranje nogu je očitovanje ljubavi. Isus kaže svojim apostolima: „Vidite što sam vam učinio? Ako sam Ja, učitelj, prao vaše noge, onda i vi jedni drugima morate prati noge“. Danas nikome ne peremo noge; možda pokažem znak zadovoljstva kad nam netko dođe u kuću, zagrlimo se i poljubimo. U Nigeriji postoji tradicija gostu ponuditi vode da opere ruke, zatim mu se kao znak dobrodošlice ponudi kokosa. Pranje nogu bio je znak ljubavi prema drugima, Isus se ponizio, On, učitelj, kleknuo je oprati noge apostolima, svojim prvim svećenicima, rekavši im da to nastave činiti. To je povezano s Euharistijom. Evanđelist Ivan ne pripovijeda o ustanovljenu Euharistije, ali opisuje pranje nogu: ljubav i Euharistija su povezani. Bog je ljubav.
VELIKI PETAK
Današnji obred Velikog petka razvio se od onoga koji su već u IV. st. uveli
kršćani Jeruzalema nakon što je carica Helena 320. godine pronašla zagubljenu
relikviju križa Kristova. Od tada su se kršćani počeli skupljati popodne na
Golgoti i tamo imali službu Riječi. Današnji obred Velikog petka započinje
prostracijom svećenika i poslužitelja ili pak klečanjem u šutnji. Nakon toga
slijede čitanja, čiji vrhunac svake godine je Muka po Ivanu. Crkva nakon
homilije izriče sveopću molitvu kao zaključak službe riječi. Ove molitve su
vrlo stare, te uključuju sve ljude, od pape, vjernika, katekumena, kršćana koji
nisu u punom zajedništvu s katoličkom Crkvom, Židova, članova nekršćanskih
religija, onih koji ne vjeruju u Boga, upravitelja država, bolesnih, gladnih,
zatvorenih, putnika, iseljenika, umirućih. Slijedi klanjanje Križu. Ono počinje
celebrantovim predstavljanjem križa okupljenoj zajednici: "Evo drvo Križa,
na kom je visio Spas svijeta!". Vjernici se mogu slobodno pokloniti Križu, ili
ga poljubiti.
Poželjno je da to učini svaki član zajednice. Dok traje poklon članova
zajednice Križu, pjeva se stara tužaljka "Usta moja, opjevajte" koja
stavlja u usta trpećem Isusu dobročinstva koja je Bog učinio svome narodu u
povijesti spasenja, a narod svoga Mesiju daje razapeti na križ, ruga mu se, poji
ga octom, probada mu bok kopljem. Posljednji dio obreda ovoga dana jest pričest
koja je na Veliki četvrtak pohranjena na sporednom oltaru. Obred počinje
Molitvom Gospodnjom, nema znaka mira, već se samo pristupa pričesti. Liturgija
završava otpusnom molitvom te se vjernici razilaze u šutnji. Tišina je u crkvi
i srcima vjernika, tišina kojom Bog progovara onima koji su ga spremni slušati
- Spasitelj je mrtav da bi nas smrtne izveo u vječni život.
VELIKA SUBOTA
Dan je tišine i molitve. Radili su se samo kućni poslovi, nije se išlo na polje. Domaćice bi pekle sirnice, a djeca bojala pisanice. Posjećuje se posebno uređeni Božji grob u crkvi. Ne slavi se euharistijsko ( misno ) slavlje. U subotu navečer, slavi se vazmeno bdijenje, koje pripada u obrede Uskrsa. U sjeverozapadnoj Hrvatskoj čest je običaj uskrsnih krijesova - vuzmenki. U mnogim našim krajevima ljudi pripravljaju pred crkvom pravu gomilu drva koju onda pale kresanjem kamena o kamen, a ne suvremenim upaljačem ili šibicom. No prije je svećenik palio vatru tako da je potpaljivao gubu - koja raste po panjevima i na starom drveću - i zatim naslagana drva
Od obreda Velikoga petka kroz cijelu Veliku subotu Crkva 'šuti'. Navečer se
vjernici okupljaju na bdjenje. Prva je Crkva uskrsnu noć provodila u pjesmi i
molitvi pridružujući katekumene Kristu raspetom i uskrslom. Današnji obred
Vazmenoga bdjenja sastoji se od službe svjetla s blagoslovom ognja i Vazmenim
hvalospjevom; službe riječi sa sedam starozavjetnih i dva novozavjetna čitanja
koja iznose ključne događaje povijesti spasenja; krsne službe s litanijama svih
svetih, blagoslovom vode, krštenjem odraslih ili obnovom krsnih obećanja;
euharistijske službe pod kojom novokršteni donose misne darove te prvi put
blaguju Tijelo Kristovo.
Služba svjetla - u samoj crkvi ugašena su svjetla, a predsjedatelj pred crkvom
blagoslivlja oganj kojim će biti zapaljena uskrsna svijeća. Možda bi ovdje bilo
zgodno spomenuti simbolizam svijeće; svijeća je djevičanski plod pčela, i zato
je prikladna da bude simbol Krista, Sina djevičanske Majke. U uskrsnu svijeću
predvoditelj slavlja ucrtava križ te prvo i posljednje slovo . Nakon toga se
svijeća pali od blagoslovljenog ognja te se nosi kroz Crkvu s tri 'postaje';
pri dnu crkve, u sredini i pred oltarom. Đakon ili onaj koji nosi svijeću
podiže je i pjeva: "Svjetlo Kristovo". To je epegzegetski genitiv i
znači: "Svjetlo koje je sam Krist". Na taj poklik vjernici
odgovaraju: "Bogu hvala!" Nakon toga slijedi Vazmeni hvalospjev, čiju
je ljepotu potrebno doživjeti slušanjem.
USKRS
Biti kršćanin znači ponajprije vjerovati da je Bog Isusa, onog istog kojeg su
ljudi raspeli, uskrisio i učinio Gospodarem svega stvorenoga. Kristovo
uskrsnuće je bilo pripravljeno kroz cijeli Stari zavjet, a kad je jednom
ostvareno, sva kršćanska pokoljenja riječju i životom svjedoče za tu temeljnu
istinu povijesti - Krist je uskrsnuo, s
njime i mi neprestano uskrsavamo. Prvo svjedočanstvo za uskrsloga Krista dali
su njegovi učenici. Prema Djelima apostolskim, kršćanska se zajednica zasniva,
razvija i širi na toj činjenici i na vjernosti uskrslome Kristu. Činjenica
Kristova uskrsnuća prenosi se tako svim budućim kršćanskim naraštajima, sve do
danas. Kristovo uskrsnuće početak je novoga svijeta i zalog je našeg uskrsnuća
koje se već sada ostvaruje dok se s mukom i naporom opiremo zlu i grijehu, a
koje će se u punini očitovati kad se Krist jasno objavi svijetu na kraju
vremena. Blagdan Uskrsa poziva nas na uskrsnu radost i poručuje nam da zbilju
uskrslog Krista širimo oko sebe pobjeđujući smrt i unoseći u svijet pouzdanje,
vjeru i nadu.
Pripremio: Željko Sokač