Page 23 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 23

Povijesni i kulturološki okvir župne zajednice sv. Jakoba

             •  član Družbe braća hrvatskoga zmaja – Zmajski stol Čakovec sa zmajskim predikatom
                Zmaj Štrukovski (2. VII. 2005.)
             •  član Matice hrvatske (još iz studentskih dana)
             •  sudionik osnivanja Zrinske garde Čakovec s njezinim prvim nastupom u Prelogu
                (30. IV. 2001.)
             •  nositelj Povelje počasnog člana Zrinske garde Čakovec u povodu pete obljetnice osnutka
                (30. VI. 2006.)
             •  Nagrada Zrinski Međimurske županije (30. IV. 2007.) za izniman doprinos u obnovi,
                očuvanju i gradnji sakralnih objekata, te promociji kulturnih vrijednosti u Međimurskoj
                županiji




            I. poglavlje                                  Bog predstavio Mojsiju (Izl 3,14). On je pošao
                                                          k narodu kao onaj koga šalje »Jahve«, a narod
                                                          je došao pokloniti se onomu čije je ime »On
            1. »Od gnijezda do zvijezda«                  jest«. Jahve je tako postalo jedino i pravo ime
            (Mak Dizdar)                                  Božje, koje Izrael ne smije »uzalud izgovarati«
                                                          (Izl 20,7). To je ime sveto i strašno, i mora ga
                   Latinska  izreka  Nomen  est  omen (Ime  se ljubiti i hvaliti.
            je  znak)  govori  da  se  imena  i  prezimena           Židovsko     shvaćanje     imena
            ljudi  te  nazivi  mjesta  poklapaju  s  njihovim  produbljuje  se  u  Novom  zavjetu.  Isus
            osobinama, odnosno da u sebi skrivaju neko  znači  ’Jahve  je  pomoć‘,  a  Krist  nije  ime,
            značenje.  Postoji  znanost    onomastika  (grčki  nego  naslov,  mesija  (aramenski  očekivani
            onomazo = imenujem) ili onomatologija (grčki  i  Pomazanik).  U  znanstvenim  se  djelima
            onoma +  logos  =  ime  i  riječ)  koja  govori  o  ime  »Krist«  upotrebljava  za  »proslavljenog
            značenju i tvorbi imena. Ime je, naime, nešto  Krista«,  za  razliku  od  »Isusa«  u  smislu
            neizrecivo lijepo. Potrebno je samo izgovoriti  »povijesnog  Isusa«.  Ukratko,  u  kulturama
            nečije ime i odjednom se pred nama pojavi  Istoka,  uključivši  i  biblijsku  kulturu,  ime
            čitav  čovjek  sa  svom  svojom  ljepotom,  nije samo dodatna vanjska oznaka za osobu
            osobinama, snagom, dobrotom i krepostima,  ili  znak  raspoznavanja,  nego  je  ime  izraz
            ali i sa svojim slabostima i manjkavostima. I  čovjekove bîti. U tom je kontekstu Židovima
            sve je to sažeto i zgusnuto samo u jednoj riječi  bilo zabranjeno izgovarati ime Božje uzalud.
            – u imenu. Ime predstavlja izričaj uloge koju  Kada se u tim kulturama mijenja ime, time se
            imenovano  biće  na  svijetu  mora  ostvariti.  želi označiti da se promijenilo i zvanje, status
            Dovršivši  stvaranje  svijeta,  Bog  je  svojim  ili  sama  bît  osobe.  Zato  Bog  mijenja  ime
            stvorenjima dao imena. Adam znači ’čovjek‘,  Jakobu  u  Izrael  (Post  32,28),  a  Isus  mijenja
            a Eva ’majka života‘. Bog zapovijeda Adamu  Šimunu  ime  u  Kefa,  Petar,  tj.  Stijena  (Mt
            da  nadjene  imena  životinjama.  Tijekom  16,18).  Na  temelju  takva  shvaćanja  imena,
            povijesti ljudi će rado davati značajna imena  u  kršćanstvu  postoji  praksa  da  redovnik
            onim mjestima uz koja ih je povezivao neki  stupajući  iz  svjetovnog  života  u  samostan,
            važniji  događaj.  Imena  koja  roditelji  daju  napušta staro i uzima novo osobno ime. Taj
            djeci  podsjećaju  na  okolnosti  rođenja  ili  na  su običaj zadržali do danas i pape, a često se
            budućnost  djeteta  koju  roditelji  naslućuju.  prakticira i pri krštenju osoba koje već imaju
            Ime  ima  i  društveno  značenje.  Pozdravljate  svjetovno ili građansko ime.
            li čovjeka i pritom spomenete njegovo ime,           U  kontinentalnom  dijelu  Hrvatske,
            stvarate  ozračje  prijateljstva,  srdačnosti  i  posebice  u  Međimurju,  djeci  se  na  krštenju
            blizine.  Imena  tako  postaju  mostovi  koji  daju imena svetaca koji neposredno prethode
            spajaju ljudska srca.                         ili  slijede  nadnevku  rođenja  djeteta.  Za
                   I Bog ima svoje ime! Kada je Mojsije u  razliku od Božjih ugodnika ili svetaca koji se
            divljini egipatske pustinje na podnožju brda  štuju  u  južnoj  ili  u  primorsko-dalmatinskoj
            Horeb  (Sinaj)  klečao  pred  gorućim  grmom,  Hrvatskoj, a koji su vezani uz romanski jezični
            Bog  mu  je  otkrio  svoje  ime  zatraživši  od  i kulturološki prostor, sveci sjeverozapadne
            Mojsija da pođe k faraonu i od njega zatraži  Hrvatske  nose  snažna  franačko-germanska
            oslobođenje  Izraelaca.  Mojsije  je  odgovorio:  obilježja.  Pobožnost  prema  svecima  i
            »Ako  dođem  k  Izraelcima  pa  im  kažem:  sveticama u Međimurju bila je tako snažna
            ’Bog  otaca  vaših  poslao  me  k  vama’,  i  oni  da  je  kuma  djeteta  na  krštenju  tražila  da
            me zapitaju: ’Kako mu je ime?’ – što ću im  dijete  dobije  jedno,  a  župnik  je,  vjeran
            odgovoriti?« Reče Bog Mojsiju: »Ja sam koji  kršćanskoj  tradiciji,  određivao  drugo  ime
            jesam«  (hebrejski:  ehjeh  ašer  ehjeh).  Tako  se  djeteta,  odnosno  ime  najbližeg  sveca,  što  je

                                                                                                                              23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28