Page 23 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 23
Povijesni i kulturološki okvir župne zajednice sv. Jakoba
• član Družbe braća hrvatskoga zmaja – Zmajski stol Čakovec sa zmajskim predikatom
Zmaj Štrukovski (2. VII. 2005.)
• član Matice hrvatske (još iz studentskih dana)
• sudionik osnivanja Zrinske garde Čakovec s njezinim prvim nastupom u Prelogu
(30. IV. 2001.)
• nositelj Povelje počasnog člana Zrinske garde Čakovec u povodu pete obljetnice osnutka
(30. VI. 2006.)
• Nagrada Zrinski Međimurske županije (30. IV. 2007.) za izniman doprinos u obnovi,
očuvanju i gradnji sakralnih objekata, te promociji kulturnih vrijednosti u Međimurskoj
županiji
I. poglavlje Bog predstavio Mojsiju (Izl 3,14). On je pošao
k narodu kao onaj koga šalje »Jahve«, a narod
je došao pokloniti se onomu čije je ime »On
1. »Od gnijezda do zvijezda« jest«. Jahve je tako postalo jedino i pravo ime
(Mak Dizdar) Božje, koje Izrael ne smije »uzalud izgovarati«
(Izl 20,7). To je ime sveto i strašno, i mora ga
Latinska izreka Nomen est omen (Ime se ljubiti i hvaliti.
je znak) govori da se imena i prezimena Židovsko shvaćanje imena
ljudi te nazivi mjesta poklapaju s njihovim produbljuje se u Novom zavjetu. Isus
osobinama, odnosno da u sebi skrivaju neko znači ’Jahve je pomoć‘, a Krist nije ime,
značenje. Postoji znanost onomastika (grčki nego naslov, mesija (aramenski očekivani
onomazo = imenujem) ili onomatologija (grčki i Pomazanik). U znanstvenim se djelima
onoma + logos = ime i riječ) koja govori o ime »Krist« upotrebljava za »proslavljenog
značenju i tvorbi imena. Ime je, naime, nešto Krista«, za razliku od »Isusa« u smislu
neizrecivo lijepo. Potrebno je samo izgovoriti »povijesnog Isusa«. Ukratko, u kulturama
nečije ime i odjednom se pred nama pojavi Istoka, uključivši i biblijsku kulturu, ime
čitav čovjek sa svom svojom ljepotom, nije samo dodatna vanjska oznaka za osobu
osobinama, snagom, dobrotom i krepostima, ili znak raspoznavanja, nego je ime izraz
ali i sa svojim slabostima i manjkavostima. I čovjekove bîti. U tom je kontekstu Židovima
sve je to sažeto i zgusnuto samo u jednoj riječi bilo zabranjeno izgovarati ime Božje uzalud.
– u imenu. Ime predstavlja izričaj uloge koju Kada se u tim kulturama mijenja ime, time se
imenovano biće na svijetu mora ostvariti. želi označiti da se promijenilo i zvanje, status
Dovršivši stvaranje svijeta, Bog je svojim ili sama bît osobe. Zato Bog mijenja ime
stvorenjima dao imena. Adam znači ’čovjek‘, Jakobu u Izrael (Post 32,28), a Isus mijenja
a Eva ’majka života‘. Bog zapovijeda Adamu Šimunu ime u Kefa, Petar, tj. Stijena (Mt
da nadjene imena životinjama. Tijekom 16,18). Na temelju takva shvaćanja imena,
povijesti ljudi će rado davati značajna imena u kršćanstvu postoji praksa da redovnik
onim mjestima uz koja ih je povezivao neki stupajući iz svjetovnog života u samostan,
važniji događaj. Imena koja roditelji daju napušta staro i uzima novo osobno ime. Taj
djeci podsjećaju na okolnosti rođenja ili na su običaj zadržali do danas i pape, a često se
budućnost djeteta koju roditelji naslućuju. prakticira i pri krštenju osoba koje već imaju
Ime ima i društveno značenje. Pozdravljate svjetovno ili građansko ime.
li čovjeka i pritom spomenete njegovo ime, U kontinentalnom dijelu Hrvatske,
stvarate ozračje prijateljstva, srdačnosti i posebice u Međimurju, djeci se na krštenju
blizine. Imena tako postaju mostovi koji daju imena svetaca koji neposredno prethode
spajaju ljudska srca. ili slijede nadnevku rođenja djeteta. Za
I Bog ima svoje ime! Kada je Mojsije u razliku od Božjih ugodnika ili svetaca koji se
divljini egipatske pustinje na podnožju brda štuju u južnoj ili u primorsko-dalmatinskoj
Horeb (Sinaj) klečao pred gorućim grmom, Hrvatskoj, a koji su vezani uz romanski jezični
Bog mu je otkrio svoje ime zatraživši od i kulturološki prostor, sveci sjeverozapadne
Mojsija da pođe k faraonu i od njega zatraži Hrvatske nose snažna franačko-germanska
oslobođenje Izraelaca. Mojsije je odgovorio: obilježja. Pobožnost prema svecima i
»Ako dođem k Izraelcima pa im kažem: sveticama u Međimurju bila je tako snažna
’Bog otaca vaših poslao me k vama’, i oni da je kuma djeteta na krštenju tražila da
me zapitaju: ’Kako mu je ime?’ – što ću im dijete dobije jedno, a župnik je, vjeran
odgovoriti?« Reče Bog Mojsiju: »Ja sam koji kršćanskoj tradiciji, određivao drugo ime
jesam« (hebrejski: ehjeh ašer ehjeh). Tako se djeteta, odnosno ime najbližeg sveca, što je
23