Page 186 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 186

U službi Bogu i ljudima

                                      u europskim zemljama u čijim su okvirima i  brinuti se za crkvenu zajednicu i njezino po-
                                      kršćanstvo i Crkva doživjeli jednu od najve-  stojanje.  Tako  se  crkva,  zahvaljujući  tomu,
                                      ćih kriza u povijesti. Dovoljno je samo spo-  uvijek iznova u doslovnom smislu riječi do-
                                      menuti da se u njemu začela Francuska revo-   tjeruje. U tom smislu postoji crkva kao trajno
                                      lucija (1789.) kao drugo moderno »strujanje«  mjesto za brigu ljudi i njihovu vjeru. Sve do
                                      u  kojem  su  Crkva  i  svećenici  progonjeni,  i  danas  pokazalo  se  da  je  ova  naša  preloška
                                      »sekularizam«  s  negativnim  predznakom.  župna zajednica uvijek našla načina za brigu
                                      Sva ta previranja urodila su i različitim dru-  o svojoj crkvi kako bi se održavala i dotjeri-
                                      gim »izmima« kao što je liberalizam – svjeto-  vala.
                                      nazorski, politički i gospodarski sustav s po-
                                      četkom u 19. stoljeću, koji još i danas promiče  Pogled okrenut iz prošlosti u budućnost
                                      naglašenu  anticrkvenost  i  antiklerikarizam.     Svečanost  posvete  crkve  o  250.  obljet-
                                      Tu su i fašizam i nacizam kao i komunizam  nici nije samo pogled u prošlost. Danas smo
                                      u kojemu su u 20. stoljeću tragovi Francuske  svjedoci kako se prošlost i sadašnjost među-
                                      revolucije poprimili radikalniji oblik totalita-  sobno  prožimaju.  Zato  današnja  duhovna
                                      rističkoga progona religije, vjere, Crkve i sve-  priprema za svečanost triju obljetnica uzdiže
                                      ćenstva, te koji je zarobljen mržnjom kao do  naš pogled u budućnost i potiče nas da o njoj
                                      sada nijedan »izam« u povijesti.              zajednički  razmišljamo  uz  pomoć  usmjere-
                                           Novosagrađena  i  posvećena  preloška  nog  pitanja  koje  postavlja  suvremeni  svijet:
                                      crkva,  tijekom  cijeloga  spomenutog  vreme-  Kamo  smjera  naša  budućnost?  Pritom  nam
                                      plova različitih strujanja, svojim je velebnim  spontano pada na um još jedno pitanje: Ima
                                      zdanjem i tornjem kao naglašenom vertika-     li sadašnje vrijeme sličnih i dodirnih točaka
                                      lom trajno i simbolički ukazivala na stranpu-  s vremenom kada je gradnja ove crkve prije
                                      tice spomenutih »izama«, upućujući na isti-   250 godina dovršena i posvećena? Za zado-
                                      nu da čovjek nije »mjerilo svih stvari« nego  voljavajući odgovor, potrebne su svestranije
                                      stvorenje,  i  zato  ograničeno  biće.  Crkva  je  komparativne analize. Ali umjesto toga, za-
                                      kao »Božja kuća« bila i ostala trajan znak da  dovoljimo se odgovorom na zamjensko pita-
                                      »mjerilo svih stvari« može biti samo Bog.     nje: Je li se u ono vrijeme mislilo na Boga i
                                           Nikad  nije  bilo  idealnog  vremena  za  molilo više negoli danas? Stječe se dojam da
                                      gradnju  crkve,  jer  se  uvijek  na  ovaj  ili  onaj  je  danas  čovjek  sklon  proglašavati  se  »mje-
                                      način  trebalo  suprotstavljati  »duhu  vreme-  rilom  svih  stvari«  i  da  zato  manje  misli  na
                                      na«. Odlučiti se za gradnju crkve kao što su  Boga, manje za njega pita i manje mu se moli,
                                      to učinili naši preci, značilo je donijeti dale-  i kao da ga više nema što pitati. Ima se dojam
                                      kovidnu odluku da Prelog bude mjesto nje-     kao da je, primjerice, nestala potreba molitve
                 Procesija udruga s
             područja Grada Preloga   zine gradnje, odnosno da bude župa koja će  za dobru žetvu. Jer kada žetva podbaci, da-
                   u povodom 250.     se okupljati u toj crkvenoj građevini; bilo je to  nas – za razliku od starih vremena – može-
               obljetnice župe Prelog   izabrano mjesto za Boga i zajednicu. U tom  mo žitarice kupiti negdje drugdje! Je li uzrok
                     (26. 6. 2011.)   zajedništvu  života  ljudi  također  mogu  za-  takvog odnosa spram Boga u tomu da smo
                                                                                    prevladali brojne patnje i muke koje su opte-
                                                                                    rećivale ljude prošlih stoljeća?
                                                                                         I na kraju se postavlja pitanje: A za što
                                                                                    moliti  kad  smo  danas  suvremenom  tehno-
                                                                                    logijom  i  njezinim  novim  genskim  kombi-
                                                                                    nacijama  sposobni  na  nov  način  upravljati
                                                                                    životom,  mijenjati  ga  uvijek  nekim  novim
                                                                                    misaonim kombinacijama?! Zar nam u živo-
                                                                                    tu, uz neka manja odstupanja, ne ide sasvim
                                                                                    dobro?  Život  nam  uspijeva  i  organizacijski.
                                                                                    Ima li nešto što nije izvedivo i što ne bi uspje-
                                                                                    lo? Ako je to sve tako lijepo izvedivo, ima li
                                                                                    još neko mjesto koje bi ostalo za Boga? I nije
                                                                                    li (konačno) nestalo mjesta za Boga i postalo
                                                                                    suvišno pitanje o njemu, kad je čovjek sâm
                                                                                    sebi  dostatan?  Zar  se  konačno  čovjek  ne
                                      jedno hvaliti i slaviti Boga, zahvaljivati mu,  može proglasit »mjerilom svih stvari«? Ako
                                      upravljati  mu  molitve  prošnje  i  oproštenja,  bi to bila istina, onda čemu graditi, posveći-
                                      slušati njegovu Riječ, utvrđivati se u vjeri i  vati i njegovati posvećene crkve i slaviti nji-
                                      slaviti sakramente. Upravo je čudesno da se  hove obljetnice i obljetnice značajnih crkve-
                                      tijekom  mnogih  stoljeća  uvijek  nađe  makar  nih ljudi iz prošlih vremena?
                                      jedna  manja  skupina  onih  koju  su  spremni

            186
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191