Page 229 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 229

Prilozi u filmu, izabranim tekstovima, bibliografiji i župnom arhivu

            naše civilizacije. To se događa zbog toga što  društvu ima puno zapreka vrednotama koje
            sport  više  nije  privilegij  pojedinaca,  nego  je  sport razvija. Odgojem za sport one se uspješ-
            organiziran  u  ljudskim  skupinama  te  time  no  otklanjaju.  Stoga  su  nam  potrebni  dobri
            izražava oblike ponašanja i vrijednosti koje su  sportski odgojitelji, treneri, podrška roditelja i
            potrebne  za  zdravo  ljudsko  društvo.  Pritom  cijele lokalne zajednice koja se prije svega bri-
            treba naglasiti da je čovjek biće koje je stvore-  ne za sportske uvjete, o čemu svjedoči i ovo
            no od tijela, duše, i duha. Sva tri osnovna čim-  novo zdanje speedwaya. Kada se govori o od-
            benika ljudskoga bića međusobno su neraski-   goju za sport, treba također naglasiti da nije
            divo povezana. Stoga se može i mora reći da  prvi i osnovni cilj sporta onaj koji se nameće
            je tijelo i duševno i duhovno; duša je i tjelesna  u  »olimpijskom  sportu«  da  pojedinac  bude
            i duhovna; i duh je i tjelesan i duševan. Sva ta  »šampion«, jer to znači da samo jedan pobje-
            tri čovjekova čimbenika treba dostojno vred-  đuje a svi ostali gube. Istina, i takav cilj ima
            novati, jer po njima je čovjek.               mjesta u sportu. No osnovni cilj sporta vezan
                 Upravo je sport sredstvo koje unapređu-  je uz pitanje kako smo igrali, kako smo radili
            je cijeloga čovjeka, i njegovo tijelo i njegovu  i ponašali se tijekom natjecanja, jer je to ideal
            dušu i njegov duh. Sport je sredstvo zdravlja  kojim se stvara kultura, razvija zdravo druš-
            za tijelo i sredstvo mentalne higijene za dušu  tvo i odgaja čovjek.
            i duh. Zato kada sport promatramo u cjelini,       Razmišljajući  o  sportu  prigodom  sve-
            možemo zaključiti da u njemu dolazi do izra-  čanog  otvaranja  i  blagoslova  ovoga  objekta,
            žaja čovjek kao cjelovita osoba, kao biće tijela,  uključimo  sve  vrste  sportova,  posebice  one
            duše i duha. Stoga na tragu tih misli možemo  kojih ima u našoj lokalnoj zajednici: nogomet,
            također zaključiti da stvarati sportsku kulturu  rukomet, odbojka, košarka itd.
            znači humanizirati čovjeka, to jest nastojati da   Blagoslivljajući   ovaj   novi   stadion
            sve više raste u ljudskosti.                  speedwaya,  svečano  izražavamo  vjeru  da  je
                                                          ovo novo zdanje plod ljudskog uma i marlji-
            Sportom se među ljudima izgrađuje bolje društvo   vih ruku u rukama Boga Oca Stvoritelja i Sina
                                                          njegova  Otkupitelja,  koji  nas  svojim  Duhom
                 Sport  je  aktivnost  kojom  se  natječemo,  potiče na ustrajnost dajući nam snagu vjere u
            održavamo zdravlje. To je i igra, radost, vese-  naše i njegovo djelo, a to je:
            lje, zabava, i sve je to potrebno čovjeku. Dru-    - da sportom usvajamo i razvijamo
            gim riječima, sport je vrijednost kojom razvija-     kulturu
            mo kvalitetan odnos spram nas samih, spram         - da sportom izgrađujemo bolje društvo
            bližnjih i drugih ljudi, te prema ljudskoj priro-  - da sportom odgajamo sebe i mlade
            di. Danas sve više dolazi do izražaja uvjerenje      naraštaje.
            da bi sport trebao biti u službi čovjeka. A da se
            to ostvari, morao bi biti škola zdravlja i men-  Dodatak:
            talne higijene, škola u kojoj će ojačati vladanje
            čovjeka nad samim sobom, njegova društve-     Plan blagoslovnog obreda po Rimskom obred-
            nost  s  bližnjima,  disciplina,  sloboda,  stvara-  niku: Blagoslovi (207-217)
            laštvo. Jednom riječju, sport može pomoći čo-
            vjeku da izgradi stil života koji će se temeljiti  I.    Prigodna uvodna pjesma izvodi se
            na vrijednostima. Zacijelo, baviti se sportom,        zbornim pjevanjem.
            posebno mladima, može značiti veliku zaštitu  II.   Pozdrav i uvod s gore izraženim
            od različitih oblika nasilnoga ponašanja, zašti-         uvodnim mislima o sportu.
            tu od štetnog uživanja u alkoholu i drogi, koc-  III.  Navještaj Božje riječi (v. Rimski obrednik,
            ki i ostalim neželjenim ovisnostima. Drugim         str. 214), uz pjevanje psalma.
            riječima,  to  znači  da  sport  izgrađuje  zdravo  IV.  Poticaj za razmišljanje o odgoju za sport
            društvo koje nam je toliko potrebno.                 koji u čovjeku ostvaruje kulturu, društvo
                                                                 i odgoj (v. gore).
            Sportom se odgaja                             V.    Molitva vjernika (v. Rimski obrednik, str.
                                                                  210-211).
                 I naposljetku, valja istaknuti da se spor-  VI.   Blagoslovna molitva uz blagoslovljenu
            tom ljudi odgajaju. Posebice to vrijedi za mla-          vodu i kađenje tamjanom te
            de naraštaje – djecu, srednjoškolce i mladež.          zajedničkom molitvom Očenaša pjevajući
            Pritom treba naglasiti da svaka zdrava sport-         (v. Rimski obrednik, str.211).
            ska  aktivnost  razvija  čovjekovu  spontanost,  VII.  Završetak obreda (v. Rimski obrednik, str.
            slobodu, zadovoljstvo i zabavu, postiže tjele-          212) s prigodnom zajedničkom
            sno oslobađanje i priređuje svečane trenutke.              pjesmom.
                 Trebamo  priznati  da  u  suvremenom


                                                                                                                             229
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234