Page 139 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 139
U službi Bogu i ljudima
za prijevoz mrtvaca; velika mrtvačka kola za zvonjenje obavljao službu sakristana i uređi-
bolje stojeće, mala za skromnije. U slučaju na- vanja crkve. U promijenjenim društveno-po-
gle ili prerane smrti nekoga člana, brinulo se litičkim prilikama nakon Drugoga svjetskog
za ženu udovicu i djecu pokojnika. rata, zvonara se počelo oporezivati, na razli-
No cehovi su, uz dobru organiziranost, čite načine plašiti i »odvlačiti« iz službe. Spo-
imali članove koji su bili ugledni i časni gra- menuti tužni primjeri ne smiju ni u jednom
đani, i uvijek spremni na uslugu župi i župni- trenutku zasjeniti pretežito divne pozitivne
ku. Župnik se uvijek mogao na njih osloniti. primjere mnogih zvonara, kantora i »ceme-
Zato su uz župnika redovito, uz pružanje štara«.
duhovne i materijalne potpore, bili bitni čim- Kako je izgledala njihova služba? Na pr-
benik u odlučivanju i vođenju župe. Čak su vom mjestu bilo je svjedočenje koje se temelji-
imali svoje oltare posvećene svojim svecima lo na vjerodostojnom i časnom životu u ljud-
zaštitnicima. Član koji bi se prema nečemu skim i vjerničkim vrlinama. Naime, u očima
ogriješio, bio je isključen iz cehovskoga druš- građana i vjernika svoje sredine »cemešteri« Josip Rojko, dugogodišnji
tva. Svaki ceh imao je svojega predsjednika su bili ljudi od ugleda i povjerenja. Zajedno zvonar
– »ceha meštra« koji je zajedno s predstavni- sa župnikom donosili su odluke u onom smi-
cima članova tvorio vodstveno tijelo na svim slu kako danas donose članovi pastoralnog i
područjima župe. ekonomskog vijeća. Pomagali su u liturgiji,
U dubokim društvenim promjenama posebice u svečanostima, blagdanima, proce-
između dvaju svjetskih ratova, cehovi su po- sijama. Za prikazanja pri svetoj misi sakuplja-
čeli nestajati ili su bili ukinuti. Glavni uzrok li su po crkvi milodare i savjetovali župnika u
bila je diktatura srpske monarhističke vlasti poslovima graditeljskog održavanja župnih
stare Jugoslavije koja je u Hrvatskoj potirala objekata i financijama. Fizički su pomagali i
ona društva koja su u nazivu imali hrvatsku pripremali crkvu za te događaje. Prema po-
i katoličku odrednicu. Dolaskom pak jugoko- trebi, skupljali su pomoć za obnovu i gradnju
munističke vlasti poslije Drugoga svjetskoga crkvenih objekata.
rata, nadbiskup zagrebački, danas blaženik, U našoj župnoj zajednici od prije neko-
Alojzije Stepinac dokinuo je sva crkvena liko desetljeća pa sve do danas imali smo i
društva vjernika laika, kako bi ih preventiv- imamo svijetle primjere revnih laika koji su
no sačuvao od komunističkih progona, suđe- bili »cemeštri«, zvonari i kantori. Katarina Rojko, zvonarica
nja i zatvaranja. Župnici se više nisu mogli u
tim teškim prilikama za Crkvu oslanjati na
pomoć nekadašnjega šireg članstva, nego su
sami izabirali posebno povjerljive hrabre po-
jedince koji su nastavili najpotrebnije crkve-
no služenje nekadašnjih organiziranih cehov-
skih tijela. Tako je svaki župnik u župnoj crkvi
imenovao dva do tri povjerljiva laika vjernika
i njihove zamjenike, koje se u župi nastavilo
nazivati »cemeštrima«. Ako su u župi posto-
jale filijalne crkve ili kapele, i za njih je župnik
imenovao dva do tri »cemeštra«.
Među najpotrebnijim crkvenim služba-
ma bili su zvonari i kantori. Zvonara je nekoć
plaćala općina, a kantor je u prijašnja vreme-
na redovito bio učitelj u školi. Zvonar je uz
Tako se Prelog diči svojim »cemeštri- Stjepan Oto i Tomo Šestan,
ma«: Franjom Hržićem, Ivanom Kavranom, crkveni odbornici u Prelogu
Franjom Sabom, Josipom Glavinom, Stjepa- (2008.)
nom Otom, Franjom Sinkovićem, Tomom
Šestanom, Antunom Kolarekom i Antunom
Zvonarekom; svojim zvonarima: Franjom Bo-
žekom, Josipom Rojkom i Stjepanom Šengu-
ljom; te svojim kantorima: Albinom Skokom,
Marijom Krušelj, Viktorijom Lukačić, Jasmi-
nkom Čonkaš-Pervan i Nikolom Horvatom.
Bernard Lesić, zvonar u kapeli Presvetoga Trojstva u I Cirkovljan se spominje svojih »ceme-
Prelogu (2017.) štara«: Pavla Berljaka, Josipa Mikeca, Petra
139