Page 99 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 99

U službi Bogu i ljudima

                                                               obuhvatiti žudim.
                                                               Ja možda i neću polučiti zadnji,
                                                               konačni krug,
                                                               no ja se trudim (...).


                                                               Tim iskustvom, o kojem govori pjesnik
                                                          na  svoj  način,  služi  se  i  Sveto  pismo  da  bi
                                                          izrazilo poruku istine o tijeku života čovjeka,
                                                          označujući ga slikom stabla. U Psalmu 1 či-
                                                          tamo:
                                                               On /čovjek/ je k’o stablo zasađeno
                                                               Pokraj voda tekućiva
              Grad Prelog dodijelio je župniku Antunu Hoblaju   Što u svoje vrijeme plod donosi:
                  nagradu za životno djelo (6. 12. 2015.)      Lišće mu nikad ne vene,
                                                               sve što radi dobrim urodi (Ps 1,3).

                 Pred čitateljem se nalazi Antunov zabi-         U slici stabla u kojoj se nalazi sva sim-
            lježeni tijek života s mnoštvom odabranih či-  bolika  tijeka  života  u  vremenu  i  prostoru,  i
            njenica, zbivanja, datuma i tumačenja. Ovaj   oblika stabla u čijem se deblu nalaze koncen-
            životopis nema svoga završetka. Umjesto za-   trični krugovi odnosno godovi, snažno se može
            vršetka, čitatelja se prepušta razmišljanju uz
            predložak koji slijedi.
                 Sve što je napisano, obuhvaćeno je jed-
            nom riječju, kojom je i započeo ovaj prilog,
            a to je tijek (curriculum). Svaki tijek ima izvor
            i  uvir;  svoj  početak  i  svršetak.  A  kada  se  o
            tome počinje razmišljati, tada ta nosiva riječ
            tijek  poprima  obilježje  simboličnoga  govora
            koji čitatelju može otkriti dublji domet cjelo-
            kupnog tijeka. Naime, simbolična slika koju
            kao čitatelji u sebi iskustveno nosimo, može
            nas podsjećati na tijek žive vode koja se kreće
            u prirodnom prostoru, sa svojim smjerom i
            oblikom puta kojim protječe, a to može biti ili   uvijek iznova doživjeti nedorečena tajna čo-  Župnik Antun Hoblaj
            potok ili pak rijeka. Ta iskustvena slika tijeka   vjeka kada se čita bilo čiji tijek života. U njemu   dobitnik je godišnje
            kretanja u prostoru podsjeća nas i na vrijeme   treba (pro)čitati i ono što u opisu ne piše, a to   županijske nagrade
            koje  ima  svoje  mjerne  jedinice.  Dvije  slike,   je ono na što nas upućuje slika; to je zapravo   Zrinski 2006. za
            dakle, slika kretanja u prostoru i slika vremena   ono što samo meditacijom možemo otkrivati    izniman doprinos
            toga kretanja, određuju tijek tako da se one   uz  pomoć slike stabla: stabla koje raste u du-  u obnovi, očuvanju
            objedinjuju  u  trećoj  iskustvenoj  simboličnoj   binu, stabla koje raste u širinu, i stabla koje   i gradnji sakralnih
            slici, a to je god koji se nalazi u deblu nekoga   raste  u  visinu.  Dubina  ukazuje  na  korijene   objekata te promicanju
            stabla. Riječ je o slici iz prirode u kojoj se obje-  tijeka života (obitelj, zavičaj, župnu zajednicu,   kulturnih vrijednosti
            dinjuje i prostor i vrijeme tijeka koji znakovito   domovinu, jezik, obrazovanje, kulturu itd.),   (27. 4. 2007.)
            izražava rast, razvoj i sazrijevanje, odnosno   širina ukazuje na njegov rast, razvoj i sazri-
            širenje debla na stablu u mjernoj vremenskoj   jevanje po godovima (tijekom različitih život-
            jedinici koja se zove godina. Valja nam uočiti   nih dobi; cijeli dinamični proces u kojem se
            da god u deblu nekoga stabla ima oblik kon-   svećenika  »uzima  od  ljudi«  i  postavlja  »na
            centričnoga  kruga,  i  da  godina  kao  mjerna   službu Bogu i ljudima«), a visina ukazuje na
            jedinica rasta, razvoja i sazrijevanja vuče ko-  njegovu transcendentnu zbilju, a to su pro-
            rijen upravo iz goda (god-godina), prema kojoj   stranstva  svjetlosti  neba,  Božje  prisutnosti,
            se određuje čovjekova životna dob.            bez koje je nezamisliva dubina i širina, jer se
                 Tu zbilju života koja pronalazi svoj izraz   iz rasta u visinu otkriva izvor i uvir tijeka ži-
            u simbolici tijeka koji poprima oblik goda od-  vota.
            nosno koncentričnog kruga, poetski je izrazio        Početak i završetak opisa Antunovog
            austrijsko-njemački pjesnik Rainer Maria Ril-  curriculum vitae u znaku je Svetoga pisma (sv.
            ke (1875. – 1926.) u pjesmi Ja živim u kruzima,   Pavao i Psalam 1). Zašto? Odgovor je jedno-
            iz koje izabiremo prvu kiticu.                stavan: Božja mudrost pametnija je od ljud-
                 Ja živim u kruzima                       ske mudrosti, pogotovo kad je riječ o razumi-
                 Koji se šire,                            jevanju tijeka ljudskoga života.
                 i njima sve više

                                                                                                                              99
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104