Page 99 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 99
U službi Bogu i ljudima
obuhvatiti žudim.
Ja možda i neću polučiti zadnji,
konačni krug,
no ja se trudim (...).
Tim iskustvom, o kojem govori pjesnik
na svoj način, služi se i Sveto pismo da bi
izrazilo poruku istine o tijeku života čovjeka,
označujući ga slikom stabla. U Psalmu 1 či-
tamo:
On /čovjek/ je k’o stablo zasađeno
Pokraj voda tekućiva
Grad Prelog dodijelio je župniku Antunu Hoblaju Što u svoje vrijeme plod donosi:
nagradu za životno djelo (6. 12. 2015.) Lišće mu nikad ne vene,
sve što radi dobrim urodi (Ps 1,3).
Pred čitateljem se nalazi Antunov zabi- U slici stabla u kojoj se nalazi sva sim-
lježeni tijek života s mnoštvom odabranih či- bolika tijeka života u vremenu i prostoru, i
njenica, zbivanja, datuma i tumačenja. Ovaj oblika stabla u čijem se deblu nalaze koncen-
životopis nema svoga završetka. Umjesto za- trični krugovi odnosno godovi, snažno se može
vršetka, čitatelja se prepušta razmišljanju uz
predložak koji slijedi.
Sve što je napisano, obuhvaćeno je jed-
nom riječju, kojom je i započeo ovaj prilog,
a to je tijek (curriculum). Svaki tijek ima izvor
i uvir; svoj početak i svršetak. A kada se o
tome počinje razmišljati, tada ta nosiva riječ
tijek poprima obilježje simboličnoga govora
koji čitatelju može otkriti dublji domet cjelo-
kupnog tijeka. Naime, simbolična slika koju
kao čitatelji u sebi iskustveno nosimo, može
nas podsjećati na tijek žive vode koja se kreće
u prirodnom prostoru, sa svojim smjerom i
oblikom puta kojim protječe, a to može biti ili uvijek iznova doživjeti nedorečena tajna čo- Župnik Antun Hoblaj
potok ili pak rijeka. Ta iskustvena slika tijeka vjeka kada se čita bilo čiji tijek života. U njemu dobitnik je godišnje
kretanja u prostoru podsjeća nas i na vrijeme treba (pro)čitati i ono što u opisu ne piše, a to županijske nagrade
koje ima svoje mjerne jedinice. Dvije slike, je ono na što nas upućuje slika; to je zapravo Zrinski 2006. za
dakle, slika kretanja u prostoru i slika vremena ono što samo meditacijom možemo otkrivati izniman doprinos
toga kretanja, određuju tijek tako da se one uz pomoć slike stabla: stabla koje raste u du- u obnovi, očuvanju
objedinjuju u trećoj iskustvenoj simboličnoj binu, stabla koje raste u širinu, i stabla koje i gradnji sakralnih
slici, a to je god koji se nalazi u deblu nekoga raste u visinu. Dubina ukazuje na korijene objekata te promicanju
stabla. Riječ je o slici iz prirode u kojoj se obje- tijeka života (obitelj, zavičaj, župnu zajednicu, kulturnih vrijednosti
dinjuje i prostor i vrijeme tijeka koji znakovito domovinu, jezik, obrazovanje, kulturu itd.), (27. 4. 2007.)
izražava rast, razvoj i sazrijevanje, odnosno širina ukazuje na njegov rast, razvoj i sazri-
širenje debla na stablu u mjernoj vremenskoj jevanje po godovima (tijekom različitih život-
jedinici koja se zove godina. Valja nam uočiti nih dobi; cijeli dinamični proces u kojem se
da god u deblu nekoga stabla ima oblik kon- svećenika »uzima od ljudi« i postavlja »na
centričnoga kruga, i da godina kao mjerna službu Bogu i ljudima«), a visina ukazuje na
jedinica rasta, razvoja i sazrijevanja vuče ko- njegovu transcendentnu zbilju, a to su pro-
rijen upravo iz goda (god-godina), prema kojoj stranstva svjetlosti neba, Božje prisutnosti,
se određuje čovjekova životna dob. bez koje je nezamisliva dubina i širina, jer se
Tu zbilju života koja pronalazi svoj izraz iz rasta u visinu otkriva izvor i uvir tijeka ži-
u simbolici tijeka koji poprima oblik goda od- vota.
nosno koncentričnog kruga, poetski je izrazio Početak i završetak opisa Antunovog
austrijsko-njemački pjesnik Rainer Maria Ril- curriculum vitae u znaku je Svetoga pisma (sv.
ke (1875. – 1926.) u pjesmi Ja živim u kruzima, Pavao i Psalam 1). Zašto? Odgovor je jedno-
iz koje izabiremo prvu kiticu. stavan: Božja mudrost pametnija je od ljud-
Ja živim u kruzima ske mudrosti, pogotovo kad je riječ o razumi-
Koji se šire, jevanju tijeka ljudskoga života.
i njima sve više
99