Page 163 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 163

Župna zajednica u retrospektivi i perspektivi

            vjek, kao tražitelj istine bez stvarnog oslonca  ju svećenikova djelovanja kao komunikatora.
            lako se uvuče u vlastite interese ili bude uvu-  Pastir naime vodi stado riječima i gestama,
            čen u interese drugih te gubi iz vida smisle-  živi  sa  svojim  stadom,  za  njega  osjeća  od-
            nost Isusovih riječi: »Istina će vas osloboditi«  govornost,  stalo  mu  je  do  njega.  Katkad  je
            (Iv 8,32).                                    njegova riječ blaga, katkad oštra. Pastoralno
                 Isus je život, te je upravo u današnje vri-  vodstvo  uključuje  dakle  sve  one  aktivnosti
            jeme  kad  se  život  premalo  cijeni  potrebno  koje župnik sa svojim vjernicima pokreće da
            vidjeti  dostojanstvo  vlastita  života  i  života  bi zajednica bolje i skladnije živjela: katehe-
            drugoga čovjeka kao dara od Boga. To zna-     za svih životnih dobi, živi vjernički krugovi,
            či poticati vjernike da postavljajući pitanja o  upoznavanje  župljana,  njegovanje  pjevanja,
            mnogim stvarnostima vlastita života ne izgu-  Caritas i briga za potrebne, medijska djelat-
            be iz vida ono temeljno kako je poticao i papa  nost, gradnja i uređivanje objekata za pasto-
            Benedikt XVI.: »Da prije svega pitaju ‘odakle’  ralnu i liturgijsku službu…  Poput Isusa Do-
                                                                                     10
            i ‘kamo’ ide naš život. Pomozite im da posta-  brog pastira i župnik je pastir vjernika koji su
            nu svjesni da su svi odgovori koji ne stižu do  mu povjereni i koji slušaju njegov glas. On ih
            Boga previše kratki.« 7                       zove imenom, pa ih izvodi. Kada ih izvede,
                 Svećenik kao liturg koji dijeli sakramen-  ispred njih ide, a oni idu za njim jer prepo-
            te, vodi računa o tome kako će se slavlje poje-  znaju njegov glas (usp. Iv 10,3-4).
            dinog sakramenta održati, ali ne ostavlja sve
            na  vanjštini.  »Svako  sakramentalno  slavlje  3. Pastoralna komunikacija
            susret je sinova Božjih sa svojim Ocem, u Kri-
            stu i u Duhu Svetom, a taj se susret zbiva kao     Bog koji se objavio u Riječi koja je tije-
            dijalog, pomoću čina i riječi. Iako su simbo-  lom postala u Isusu Kristu stupio je u dijalog
            lički čini već sami po sebi govor, ipak je nuž-  s čovjekom. Iz tog dijaloga proizlazi kultura i
            no da te čine prati i oživljuje riječ Božja i od-  društvo koji su otvoreni dijalogu. Otvorenost
            govor vjere, da bi sjeme Kraljevstva u dobroj  dijalogu  očituje  se  u  prepoznavanju  načina
            zemlji  donijelo  ploda.  Liturgijski  čini  znače  kako odgovoriti potrebi čovjeka, u vremenu
            ono što Božja riječ izražava: Božju inicijativu  u  kojemu  živimo,  za  istinskim  susretom  s
                                                       8
            kao čist dar i ujedno odgovor vjere naroda.«   Bogom, koji jedini daje odgovor na temeljna
            U  euharistiji,  ali  i  u  ostalim  sakramentima,  pitanja o smislu ljudskoga života. To bismo
            događa  se  susret  zajednice  vjernika  koja  se  mogli  nazvati  pastoralnom  komunikacijom,  ili
            u Kristovo ime okuplja, a temelj toga zajed-  drugim  riječima  traženje  puta  zajedništva
            ništva jest susret sa samim Kristom. Svećenik  koje postoji u Crkvi i pridonosi tome da Cr-
            zato potiče na aktivno sudjelovanje u slavlju  kva  bude  znak  otkupiteljskog  Božjeg  djelo-
            sakramenata kako bi vjernici bili još svjesniji  vanja u suvremenom svijetu. Komunikacija u
            otajstva koje se slavi kao i njegove povezano-  župnoj zajednici prema tome postaje očita u
                                  9
            sti s njihovim životom.  Riječi: »Idite u miru.«  izgradnji zajedništva, prepoznavanju pojedi-
            na kraju svete mise sa sobom nose i poziv i  nog čovjeka koji dolazi iz različitih osobnih,
            poticaj: »Slavite Gospodina svojim životom.  obiteljskih  situacija  i  društvenih  struktura
            Idite u miru.«; »Radost Gospodnja neka bude  vodeći računa da je Isus Krist onaj koji sje-
            naša snaga. Idite u miru.«; »Ponesite svima  dinjuje i povezuje, »koji hoće da se svi ljudi
            radost uskrslog Gospodina. Idite u miru.«     spase i dođu do spoznanja istine« (1 Tim 2,4).
                 Pastoralno  vodstvo  uključuje  poticanje     U tom svjetlu možemo izdvojiti temelj-
            pojedinaca  i  cijele  zajednice  prema  kršćan-  ne kvalitete pastoralnog komunikatora čija je
            skoj  savršenosti.  Svećenikova  kreativnost  i  odgovornost otvarati vrata vjere svakome čo-
            zauzetost za duše uvelike se prepoznaje i u  vjeku. Poznati isusovac Robert White i struč-
            tome  području  gdje  djeluje  kao  komunika-  njak  u  području  pastoralne  komunikacije,
            tor koji u svakodnevici života zajednice koja  koji je svoje djelovanje od različitih crkvenih
            mu je povjerena uočava i u suradnji s vjerni-  sveučilišta završio u misijama u dalekoj Tan-
            cima biva sol zemlje i svijetlo svijeta. U da-  zaniji  radeći  na  uspostavi  crkvenih  učilišta,
            našnje vrijeme slika pastira nije toliko bliska  navodi  osnovne  karakteristike  pastoralnog
            svakodnevnom govoru, no upravo ona nam  komunikatora  na  temelju  Isusovog  načina
            može pomoći još bolje razumjeti tu dimenzi-

            7    Papa Benedikt XVI., Nagovor na molitvi Večernje u minhenskoj katedrali (10. rujna 2006.), http://
                w2.vatican.va/content/benedict-xvi/it/homilies/2006/documents/hf_ben-xvi_hom_20060910_vespers-
                munich.html, (21. 4. 2016.).
            8    Hrvatska biskupska konferencija, Katekizam Katoličke Crkve, Zagreb, 1994., br. 1153.
            9    Usp. Papa Benedikt XVI., Sacramentum caritatis. Sakrament ljubavi, Zagreb, 2008., br. 52.
            10    Usp. Philip Goyret, La dimensione comunicativa dell'essere sacerdotale, u: Sergio Tapia-Velasco (ur.), La
                comunicazione nella missione del sacerdote, Rim, 2012., str. 24.
                                                                                                                             163
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168