Page 163 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 163
Župna zajednica u retrospektivi i perspektivi
vjek, kao tražitelj istine bez stvarnog oslonca ju svećenikova djelovanja kao komunikatora.
lako se uvuče u vlastite interese ili bude uvu- Pastir naime vodi stado riječima i gestama,
čen u interese drugih te gubi iz vida smisle- živi sa svojim stadom, za njega osjeća od-
nost Isusovih riječi: »Istina će vas osloboditi« govornost, stalo mu je do njega. Katkad je
(Iv 8,32). njegova riječ blaga, katkad oštra. Pastoralno
Isus je život, te je upravo u današnje vri- vodstvo uključuje dakle sve one aktivnosti
jeme kad se život premalo cijeni potrebno koje župnik sa svojim vjernicima pokreće da
vidjeti dostojanstvo vlastita života i života bi zajednica bolje i skladnije živjela: katehe-
drugoga čovjeka kao dara od Boga. To zna- za svih životnih dobi, živi vjernički krugovi,
či poticati vjernike da postavljajući pitanja o upoznavanje župljana, njegovanje pjevanja,
mnogim stvarnostima vlastita života ne izgu- Caritas i briga za potrebne, medijska djelat-
be iz vida ono temeljno kako je poticao i papa nost, gradnja i uređivanje objekata za pasto-
Benedikt XVI.: »Da prije svega pitaju ‘odakle’ ralnu i liturgijsku službu… Poput Isusa Do-
10
i ‘kamo’ ide naš život. Pomozite im da posta- brog pastira i župnik je pastir vjernika koji su
nu svjesni da su svi odgovori koji ne stižu do mu povjereni i koji slušaju njegov glas. On ih
Boga previše kratki.« 7 zove imenom, pa ih izvodi. Kada ih izvede,
Svećenik kao liturg koji dijeli sakramen- ispred njih ide, a oni idu za njim jer prepo-
te, vodi računa o tome kako će se slavlje poje- znaju njegov glas (usp. Iv 10,3-4).
dinog sakramenta održati, ali ne ostavlja sve
na vanjštini. »Svako sakramentalno slavlje 3. Pastoralna komunikacija
susret je sinova Božjih sa svojim Ocem, u Kri-
stu i u Duhu Svetom, a taj se susret zbiva kao Bog koji se objavio u Riječi koja je tije-
dijalog, pomoću čina i riječi. Iako su simbo- lom postala u Isusu Kristu stupio je u dijalog
lički čini već sami po sebi govor, ipak je nuž- s čovjekom. Iz tog dijaloga proizlazi kultura i
no da te čine prati i oživljuje riječ Božja i od- društvo koji su otvoreni dijalogu. Otvorenost
govor vjere, da bi sjeme Kraljevstva u dobroj dijalogu očituje se u prepoznavanju načina
zemlji donijelo ploda. Liturgijski čini znače kako odgovoriti potrebi čovjeka, u vremenu
ono što Božja riječ izražava: Božju inicijativu u kojemu živimo, za istinskim susretom s
8
kao čist dar i ujedno odgovor vjere naroda.« Bogom, koji jedini daje odgovor na temeljna
U euharistiji, ali i u ostalim sakramentima, pitanja o smislu ljudskoga života. To bismo
događa se susret zajednice vjernika koja se mogli nazvati pastoralnom komunikacijom, ili
u Kristovo ime okuplja, a temelj toga zajed- drugim riječima traženje puta zajedništva
ništva jest susret sa samim Kristom. Svećenik koje postoji u Crkvi i pridonosi tome da Cr-
zato potiče na aktivno sudjelovanje u slavlju kva bude znak otkupiteljskog Božjeg djelo-
sakramenata kako bi vjernici bili još svjesniji vanja u suvremenom svijetu. Komunikacija u
otajstva koje se slavi kao i njegove povezano- župnoj zajednici prema tome postaje očita u
9
sti s njihovim životom. Riječi: »Idite u miru.« izgradnji zajedništva, prepoznavanju pojedi-
na kraju svete mise sa sobom nose i poziv i nog čovjeka koji dolazi iz različitih osobnih,
poticaj: »Slavite Gospodina svojim životom. obiteljskih situacija i društvenih struktura
Idite u miru.«; »Radost Gospodnja neka bude vodeći računa da je Isus Krist onaj koji sje-
naša snaga. Idite u miru.«; »Ponesite svima dinjuje i povezuje, »koji hoće da se svi ljudi
radost uskrslog Gospodina. Idite u miru.« spase i dođu do spoznanja istine« (1 Tim 2,4).
Pastoralno vodstvo uključuje poticanje U tom svjetlu možemo izdvojiti temelj-
pojedinaca i cijele zajednice prema kršćan- ne kvalitete pastoralnog komunikatora čija je
skoj savršenosti. Svećenikova kreativnost i odgovornost otvarati vrata vjere svakome čo-
zauzetost za duše uvelike se prepoznaje i u vjeku. Poznati isusovac Robert White i struč-
tome području gdje djeluje kao komunika- njak u području pastoralne komunikacije,
tor koji u svakodnevici života zajednice koja koji je svoje djelovanje od različitih crkvenih
mu je povjerena uočava i u suradnji s vjerni- sveučilišta završio u misijama u dalekoj Tan-
cima biva sol zemlje i svijetlo svijeta. U da- zaniji radeći na uspostavi crkvenih učilišta,
našnje vrijeme slika pastira nije toliko bliska navodi osnovne karakteristike pastoralnog
svakodnevnom govoru, no upravo ona nam komunikatora na temelju Isusovog načina
može pomoći još bolje razumjeti tu dimenzi-
7 Papa Benedikt XVI., Nagovor na molitvi Večernje u minhenskoj katedrali (10. rujna 2006.), http://
w2.vatican.va/content/benedict-xvi/it/homilies/2006/documents/hf_ben-xvi_hom_20060910_vespers-
munich.html, (21. 4. 2016.).
8 Hrvatska biskupska konferencija, Katekizam Katoličke Crkve, Zagreb, 1994., br. 1153.
9 Usp. Papa Benedikt XVI., Sacramentum caritatis. Sakrament ljubavi, Zagreb, 2008., br. 52.
10 Usp. Philip Goyret, La dimensione comunicativa dell'essere sacerdotale, u: Sergio Tapia-Velasco (ur.), La
comunicazione nella missione del sacerdote, Rim, 2012., str. 24.
163