Page 194 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 194
U službi Bogu i ljudima
izgovara: »Blago vam.« Deveti put izgovorio leko od očiju javnosti ili svjedoka. I ne samo
je: »Blago vama kad vas – zbog mene – pogrde to, godinama je poslije toga prijetila, ucjenjiva-
i prognaju i sve zlo slažu protiv vas! Radujte la i fizički maltretirala članove njihovih obitelji
se i kličite, velika je plaća vaša na nebesima! – roditelje, žene braću i sestre. Njihova naju-
Ta progonili su tako proroke prije vas!« Isus je činkovitija metoda bila je ubacivanje agenata,
te dobre želje izgovorio za sve ljude, a ne samo prerušavanje u tzv. križare ili hrvatske vojni-
za neke posebne ljude. Te dobre želje su u isto ke, a često su tu prisiljenu ulogu imali i njiho-
vrijeme i obećanje i zahtjev za sudjelovanje u vi zarobljenici. Među takvim žrtvama bilo je i
Božjem kraljevstvu, što znači »vladavina Bož- uzornih vjernika koji su cijelim svojim srcem
ja«, u koju ulaze i siromasi, i žalosni, i gladni, ljubili Boga, bližnjega i svoje Međimurje kao
i progonjeni. dio hrvatskoga naroda i Hrvatske. Dostojno
U ovo kasno poslijepodne skupili smo se je i pravedno da se u ovom trenutku posebno
na svetu misu s nakanom da je prikažemo za spomenemo uzornih djevojaka i mladića koji
ratne i poratne žrtve sjeverozapadnoga Me- su se upravo u ovoj župi okupljali u crkvenom
đimurja – Gornjomeđimurskoga dekanata, a društvu Križarskoga bratstva i sestrinstva
posebice župe Sv. Martina na Muri, Štrigove, koje se nadahnjivalo duhom katoličke akcije
Selnice i Vratišinca, Sv. Jurja na Bregu i Mur- pod vodstvom bl. Ivana Merza i njegovih na-
skoga Središća. U ovu svetu misu uključit sljednika, dr. Protulipca i dr. Lava Žnidarčića,
ćemo i žrtve ostalih dijelova Međimurja kojih kao i službenice Božje Marice Stanković. Njih
ima, koliko je do sada poznato, samo u Dru- je OZNA odnosno UDBA uhićivala uz pomoć
gom svjetskom ratu i poraću više od 700. prokazivanja nekolicine domaćih ljudi koji su
Budući da nam je vremenski bliže vrije- pod pritiskom prihvatili njihovu suradnju.
me Drugoga svjetskog rata i poraća, to mnoge Naša je ljudska, građanska, a nadasve
od nas obiteljski i rodbinski osjećajno više pro- vjernička obveza da nijednu žrtvu rata i po-
žimaju žrtve iz toga vremena. Te žrtve nisu raća ne zaboravimo. Zadnji je čas da si osvi-
samo neke brojke, nego ljuska bića od tijela, jestimo tu obvezu. Zato još jednom velika
duše i duha, stvorena na Božju sliku i priliku hvala gospodinu Branimiru Bunjcu koji nas
koje se ne može pogaziti kao nekog mrava ili je svojom knjigom na to podsjetio. Jedan od
travku, i to bez ikakve grižnje savjesti s nekim njegovih zaključaka znanstvenog istraživanja
ideološkim opravdanjem da su bili kriminal- glasi, da među nama još uvijek vlada strah od
ci ili zločinci. Svaka žrtva ima svoje roditelje, istine o žrtvama; nedostaje nam stožerna vrli-
oca i majku, neki ženu ili muža, djecu, braću i na koju je filozofski razradio Aristotel, a koju
sestre. Među žrtvama ima i mladih ljudi koji je Isus ugradio u naviještanje evanđelja, a to
su bili tek na početku života, kao i svećenika. je »temeljna vrlina hrabrosti za suočenje s isti-
Mnogi su desetljećima za njima tugovali i još nom«, koju prvo valja upoznati i o njoj glasno
uvijek tuguju jer je velik broj tih žrtava, dale- progovoriti. Istinu, ma kakva ona bila, dužni
ko od očiju javnosti, nasilno uhićen, neljud- smo upoznati, jer kako kaže Isus: »Samo i je-
ski mučen, i u neko gluho doba noći na ne- dino istina će nas osloboditi.« S njom moraju
poznatom mjestu fizički likvidiran. O, kad bi biti upoznati i mladi naraštaji. Jer samo oslo-
samo mogle progovoriti ćelije u Starom gradu bođeni istinom od straha, žalosti i tuge, mo-
Zrinskih u Čakovcu pretvorene u mučionice, žemo ozdraviti tjelesno, duševno i duhovno i
ili razni podrumi po Gornjem Međimurju, ili u međuljudskim odnosima. Tijekom prošlih
pak kad bi se mogli otvoriti grobni humci koji dvadeset godina, otkako je Hrvatska ušla u
pokrivaju njihove mrtve tjelesne ostatke! Ne demokratske promjene, često se čuju glaso-
samo da im je oduzeto pravo na fizički život, vi koji proizlaze iz raznih političko-stranač-
nego oduzeto im je i pravo na pravedno su- kih matrica, i ovdje u Međimurju, da se ne
đenje, pravo na dostojnu smrt, pravo na spro- bi trebalo baviti istinom o žrtvama diktature
vod, grob, pravo na svetu misu zadušnicu, na jugokomunističke partije jer žrtve pripadaju
molitvu za pokoj njihovih duša, te za obraće- prošlosti. Svakomu tko tako govori o žrtvama
nje i spas duša njihovih ubojica. rata i poraća nije mu stalo do istine, ili je se
Među žrtvama zasigurno ima i pravih boji. Takvi pripadaju skupini »ubojica« koje je
mučenika koje je komunistička vlast 1947. go- literarnom jasnoćom opisao Židov Elli Wiesel
dine putem OZNE odnosno UDBE, svoje po- kao vlastito iskustvo žrtve, jer je preživio ho-
litičko-partijsko-milicijske metode, bez suda lokaust: »Oni koji prešućuju žrtve ponovno ih
nasilno oduzela pravo na obranu i na život, ubijaju.«
zatomila ime, te isto tako oduzela pravo na Mi nismo dovoljno svjesni kolike su teš-
dostojan sprovod i grob. Komunistička parti- ke posljedice u ovom našem dragom sjevero-
ja, jer se vodila bezboštvom i protuhrvatskom zapadnom Međimurju ostavili i Prvi i Drugi
ideologijom, organizirala je zasjede iz mraka, svjetski rat i dva poraća. Dovoljno je samo
tzv. racije po selima i trenutne likvidacije, da- spomenuti da su kroz ovo područje svojim
194