Page 208 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 208
U službi Bogu i ljudima
Postav izložbe Ivana općenito, odnos vjere, odnosno Crkve pre- ki stil. Ona radije ističe da i stari i moderni
Lackovića Croate u ma umjetnosti i umjetnicima, te umjetnosti umjetnički spomenici odaju hvalu i slavu
Gradskom muzeju Croata i umjetnikâ prema vjeri i Crkvi? Polazeći od Bogu. Zato se pozivaju umjetnici da svojom
insulanus u Prelogu odrednice da je umjetnik umjetnički stvaralac genijalnošću služe slavi Božjoj i Crkvi koja je
koji izražava ono što je istinito, dobro i lijepo, Tijelo Kristovo, i neka imaju na umu da oni
valja podsjetiti da je vjerodostojna umjetnost svojom umjetnošću djeluju u nasljedovanju
otvorena prema vjeri i njoj teži. Ta se misao Boga, i to izgradnjom i poučavanjem vjer-
vrlo dobro potkrepljuje kako u LUDM-u tako nika. A to se posebno odnosi na umjetnike,
i u župi sv. Jakoba starijeg ap. u Prelogu. kršćanske vjernike, u smislu da umjetnost
Naime, članovi Likovne udruge Donjeg stave među svoje neodgodive zadaće. Tako
Međimurja Preloga (LUDM) svojim su stva- Drugi vatikanski sabor govori i o religioznoj
ralačkim motivima neraskidivo povezani s odnosno sakralnoj umjetnosti. Umjetnik na
donjomeđimurskim okruženjem sa sredi- neki način izražava Božju ljepotu, a njezin
štem u Prelogu, u kojem se isto tako stoljeći- vrhunac je sakralna umjetnost. U tom se kon-
ma utjelovljuje i crkvena (župna) zbilja koju tekstu sugerira da sakralna umjetnost radije
je jednostavno nemoguće odvojiti od umjet- bude plemenita negoli raskošna. I na kraju,
nosti u umjetnikâ. Tako je to po cijelom svije- zbog svega rečenoga, biskupima i svećenici-
tu, jer se Crkva koju nadahnjuje isti Sveti Duh ma stavlja se na srce briga za umjetnike. Da
nalazi razasuta po čitavoj kugli zemaljskoj. S bi to mogli ostvarivati, oni sami trebaju po-
tim u vezi povijesna i sadašnja zbilja upućuje raditi na svojem poznavanju i ljubavi prema
na zaključak da Crkva pripada (i) umjetnosti i umjetnosti, kako bi se proželi duhom kon-
umjetnicima, te obrnuto umjetnost i umjetno- kretne umjetnosti.
sti pripadaju (i) Crkvi. Snagom univerzalnih Umjetnici, dakle, sa svojim umjetničkim
vrednota, lijepoga, istinitoga i dobroga, Crkva stvaranjem imaju duhovni poziv i zadaću u
u umjetnosti prepoznaje (ono) nešto što joj nastojanju da suvremeni svijet (u)čine shvat-
oduvijek pripada i kao majka spremno otva- ljivim, štoviše privlačivim, i pomažu da se u
ra umjetnicima vrata svojega doma. U tom svijetu ljudskoga življenja zamjećuju tragovi
suodnosu valja također tražiti odgovor zašto Božji. Sveti Ivan Pavao II. papa (koji je i sâm
tijekom cijele povijesti postoji plodan odnos bio umjetnik lijepe riječi) izrijekom tvrdi da je
Crkve, umjetnosti i umjetnikâ. umjetnička baština sredstvo kako u ljudskom
Nepobitna je činjenica da umjetnost pri- tako i u kršćanskom odgoju. »Isus Krist«,
donosi uljudbi i oblikovanju ćudorednosti. U kaže papa, »obilno je koristio slike u svojem
tom smislu valja naglasiti da Crkvi nije vla- poučavanju naroda. To je razumljivo i zato
stito umjetnicima nametati bilo koji umjetnič- što je on sam po svojem utjelovljenju postao
208