Page 210 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 210
U službi Bogu i ljudima
13.
Dani radosnog iščekivanja i dara Božića – uz izložbu u Pastoralnom
centru »Blaženi Alojzije Stepinac«, 2007.
Sažetak: Na blagdan sv. Nikole, 6. pro- adventsko i božićno stvaralaštvo valja uvi-
sinca 2007. godine, proslavljen je Dan grada jek potražiti u Svetomu pismu koje se usvaja,
Preloga. Za svečanost toga značajnog datu- slavi i živi u zajednici vjere, u Crkvi. Naime,
Postav izložbe Dani
radosnog iščekivanja ma i u znaku početka crkvenoga liturgijskog umjetnik u izravnom ili neizravnom komu-
Božića u Pastoralnom vremena – došašća, župni ured sv. Jakoba u niciranju s izvornim biblijskim tekstovima,
centru bl. Alojzija Prelogu treći put izlaže djela velikih umjetni- otkriva adventsko-božićne događaje koji se
Stepinca u Prelogu ka koji su nadahnuća crpili u radosti došašća predstavljaju kao poveznica Staroga i Novo-
(7. 12. 2007.) i Božića. ga zavjeta. O tome govore proroci u kratkoj
i slikovitoj formi koja impresivno odjekuje
u duši umjetnika. U tome se posebice ističe
prorok Izaija govoreći o nadolazećem (ad-
ventskom) svjetlu:
Narod koji je u tmini hodio
svjetlost vidje veliku;
one što mrklu zemlju obitavahu
svjetlost jarka obasja. (Iz 9,1)
Nositelj toga svjetla je dijete, čiju majku
i rođenje taj prorok također slikovito
nagovješćuje:
Evo,
začet će djevica i roditi sina,
i nadjenut će mu ime Emanuel. (Iz 7,14)
Dijete nam se rodilo,
sina dobismo;
na plećima mu je vlast.
Ime mu je:
Došašće i Božić međusobno su nerazdvojivi Savjetnik divni, Bog silni,
Uz svetkovinu Božića nastao je u litur- Otac vječni,
gijskoj godini i božićni krug blagdana: doša- Knez mira. (Iz 9,5)
šće kao priprema za Božić i vrijeme božićnih
blagdana od Božića do Bogojavljenja. U tom Prorok Mihej govori o mjestu u kojem će
se smislu tematski predstavlja ova izložba. se dijete, nositelj svjetla, roditi:
Kako tijekom povijesti tako i danas,
Božić je u svim kršćanskim narodima ne- A ti, Betleheme Efrato,
presušan izvor umjetničkoga nadahnuća. najmanji među kneževstvima Judinim,
Došašće kao vrijeme radosnog iščekivanja i iz tebe će mi izaći
Božić, blagdan radosti, u kulturi naroda ima- onaj koji će vladati Izraelom. (Mih 5,1)
ju posebnu ulogu. Zato se značenje i smisao
adventskoga i božićnog iskustva nalazi u U tekstu se ističe kontrast između naj-
trajnoj interakciji vjere i kulture u najširem manjega (grad Betlehem) i velikoga (Božanski
poimanju. U sveukupnosti sredstava i obli- vladar). Kontrastno izražavanje u Bibliji ima
ka kojima se umjetnički izražava čovjekovo zapaženo mjesto i slušatelja lako zaokuplja.
estetsko iskustvo vjere u božićno otajstvo, Navedeni biblijski ulomci posreduju slikoviti
posebno mjesto zauzima likovna umjetnost. govor koji zaokuplja pozornost, a to omogu-
ćuje lakše usvajanje i izražavanje poruke. Sli-
Biblija je prvi izvor nadahnuća u umjetničkom ke i različita imena koja se odnose na dijete
izražavanju radosnog iščekivanja Božića nadahnuće su kako likovnom tako i drugim
Prvi izvor umjetničkoga nadahnuća za oblicima umjetničkog izražavanja. Spome-
210