Page 212 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 212

U službi Bogu i ljudima

                                      1,25). Riječ je, dakle, o kontrastima koji nisu  diti s dubokoumnim radom velikog teologa.
                                      bez značenja. Oni nas stavljaju pred veličan-  Ukratko, umjetnici svojim stvaralačkim izra-
                                      stvenu stvarnost toga  djeteta: sin žene kao i  žavanjem naslućuju temeljnu adventsko-bo-
                                      svaki od nas, i Sin Božji! To je takav kontrast  žićnu poruku Božje ljubavi koja se u najizvr-
                                      da zaokuplja slušateljevu pozornost dovode-   snijem smislu očitovala u božićnom djetetu.
                                      ći ga do čuđenja i pitanja: »Ma tko bi moglo  Zato se s pravom može reći da umjetnik na-
                                      biti ovo dijete?« Tako je slušatelj naviknut da  zire bît stvari, jer »samo umjetnici i djeca vide
                                      biblijski  tekstovi  o  došašću  i  Božiću  sadrže  život onakvim kakav jest (...). Umjetnici i dje-
                                      nešto što valja otkrivati, nešto što treba čitati  ca jedini su sposobni razumjeti život u cjeli-
                                      u dubini, nešto što se neće tako brzo iscrpsti.  ni.« (H. Von Hofmannsthal)
                                                                                           Promatranjem umjetničkih djela pro-
                                                                                    čišćujemo svoj pogled, uzdižemo duh i pri-
                                                                                    premamo srce za ljudsko i vjerničko zalaga-
                                                                                    nje koje nas čeka.
                                                                                         Izložene  umjetničke  slike  o  došašću  i
                                                                                    Božiću predstavljaju vizualni polog, jer njiho-
                                                                                    vom  gledatelju  po  svojoj  umjetničkoj  kvali-
                                                                                    teti omogućuju produljeno gledati i gledajući
                                                                                    trajno slušati Riječ Života, Isusa Krista, koja
                                                                                    je bila kod Oca ali se očitovala ljudima (Iv).

                                                                                    Crkva ima trajnu potrebu za umjetnicima i zato
                                                                                    moli  za  njih  –  umjetnost  oplemenjuje  sve  ljude
                                                                                    bez razlike
                                                                                         Počevši  od  pojedine  župne  zajednice,
                                                                                    Crkvi je potreban umjetnički polog, jer izme-
                                                                                    đu svih ustanova u povijesti, Crkva je najviše
                                                                                    vezana uz umjetnost. Ivan Pavao II. u Pismu
                                                                                    umjetnicima (2000., br. 12) naglašava »da bi se
                dr. Matija Berljak    Kreativna vjera oblikuje umjetnička djela –   prenosila poruka koja joj je povjerena od Kri-
              otvara postav izložbe   umjetnik je osoba na djelu                    sta,  Crkva  treba  umjetnost«.  Umjetnost,  kaže
                   Dani radosnog           Upravo  je  umjetnik,  više  nego  oni  koji  Papa, ima sposobnost koja je samo njezina, a
               iščekivanja Božića u   to nisu, sposoban otkrivati i čuti nedokučivu  to je da zahvati jedan ili drugi vidik poruke,
               Pastoralnom centru     dubinu adventa i Božića, jer ga je Bog za to  prevodeći ga u boje, oblike, zvukove koji po-
             bl. Alojzija Stepinca u
             Prelogu (7. 12. 2007.)   dvostruko  obdario:  umjetničkim  talentom  mažu intuiciji gledatelja ili slušatelja tako da
                                      (naravnim  darom)  i  milošću  vjere  (nadna-  samu poruku ne liši njezine onostrane vrijed-
                                      ravnim darom). Njegova je zasluga samo u  nosti i njezina otajstvena sjaja. Umjetnost, da-
                                      tome što, surađujući s Bogom, razvija Božje  kle, ima zadaću duhovni svijet učiniti shvat-
                                      darove, tako da se njegovo umjetničko djelo  ljivim, štoviše učiniti ga privlačivim i pomoći
                                      može nazvati »vjera na djelu«. U tom smislu  da se Boga zamijeti u svijetu. Papa vrlo jasno
                                      Ivan  Lacković  Croata  je,  godinu  dana  prije  tvrdi da je umjetnička baština sredstvo kako
                                      smrti (2004.), na pitanje koje mjesto zauzima  u ljudskom tako i u kršćanskom odgoju, od-
                                      kršćanska vjera u životu umjetnika, odgovo-   nosno u odgoju vjere. »Isus Krist«, kaže Ivan
                                      rio: »Kad ne bi bilo vjere, ne bi bilo ni umjet-  Pavao II., »obilno je koristio slike u svojem
                                      nosti. Cijeli čovječji život podvrgnut je nadi i  propovijedanju. To je razumljivo i zato što je
                                      vjerovanju. Sve što činite nadate se najboljem  on sam po svojem utjelovljenju postao slika
                                      i onda kad skrenete s ravnoga puta, a u um-   Boga nevidljivoga«. U karizmatskom posla-
                                      jetnosti puta naokolo nema.«                  nju umjetnika Crkva i na prozben način traj-
                                           Kod autora likovnih djela javlja se težnja  no podupire moleći Gospodina da »On koji
                                      za sintezom različitih elementa koje su, zahva-  umjetnicima daje da izražavaju zraku njego-
                                      ljujući svojoj kreativnosti, na različite načine  ve  ljepote  –  isto  tako  učini  kako  bi  njihova
                                      još  iz  djetinjstva  »zapamtili«.  Takve  sinteze  djela donosila svijetu nadu i radost« (Časoslov
                                      rađaju se u umjetnikovom umu prije negoli  III, Psaltir III. tjedna, str. 782).
                                      se  on  likovno  izrazi,  tako  da  njegovu  krea-
                                      tivnu sintezu smijemo na neki način uspore-










            212
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217