Page 216 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 216
U službi Bogu i ljudima
Spomenuti događaji postavljaju sponta- nuto, umjetnost i umjetnici pripadaju Crkvi,
no pitanje za razmišljanje, a sada je zgodan pa i oni umjetnici koji se u formalnom smislu
trenutak da se na njega odgovori: Kakav je ne drže vjernicima odnosno članovima Cr-
odnos Crkve spram umjetnika općenito i po- kve, uz uvjet da su im djela istinita, dobra i
sebno spram likovnih umjetnika? Te obrnu- lijepa. Crkva prepoznaje nešto što joj oduvijek
to, kakav je odnos umjetnikâ spram Crkve pripada i kao majka spremno otvara umjetni-
kako na mjesnoj tako i općoj razini? Za što cima vrata svojega doma.
bolji odgovor valja se prvo upitati tko je za- U tom suodnosu valja također tražiti
pravo umjetnik i što je Crkva? Pojednostav- odgovor zašto tijekom cijele povijesti posto-
ljeno rečeno, umjetnik je čovjek koji stvara ji plodan odnos Crkve i umjetnosti. Tragom
umjetnička djela. Umjetnik je, dakle, stvara- te tisućljetne tradicije, Crkva je na Drugome
lac u umjetnosti. Izražavajući se razgovorno, vatikanskom saboru u tri važna dokumenta
snažno progovorila o umjetnosti i umjetnici-
ma (Pastoralna konstitucija Gaudum et spes o
Crkvi u suvremenom svijetu; Konstitucija Sa-
crosanctum concilium o svetoj liturgiji; Dekret
Inter mirifica o sredstvima društvenog priop-
ćavanja).
Za potkrjepu evo nekoliko izabranih
misli: Crkva je bila i ostaje uvijek prijatelji-
ca iskrene umjetnosti, jer je umjetnost nešto
najplemenitije. U tom smislu umjetnost pri-
donosi čovječnosti i oblikovanju ćudored-
nosti. Nadalje, naglašuje se da je umjetnost
podređena općem dobru i pohvalno je ako
se umjetnici udružuju. Važno je istaknuti da
Drugi vatikanski sabor posebno naglašava
kako umjetnost kao umijeće u svojem djelo-
krugu ima vlastite metoda i načela. U tom
smislu Crkvi nije vlastito umjetnosti name-
Fotografija monografije umjetnik je onaj koji nešto vrlo dobro, štoviše tati bilo koji umjetnički stil, već se ističe da
LUDM-a u odlično radi. Likovni umjetnik, zahvaljujući i stari i moderni umjetnički spomenici slave
Pastoralnom centru posebnim sposobnostima svojih osjetila, izra- Boga. Zato se pozivaju umjetnici da svojim
bl. Alojzija Stepinca u žava se crtama, bojama, plastičnim oblicima darom služe slavi Božjoj i Crkvi, te neka ima-
Prelogu (17. 7. 2009.) i konstrukcijama. Riječ umjetnik ima i kori- ju na umu da oni svojom umjetnošću djeluju
jensko ishodište u glagolu umjeti, što znači u nasljedovanju Boga – kultom, izgradnjom i
vladati vještinom, odnosno sposobnošću iz- poučavanjem vjernika. To se posebno odno-
ražavanja onoga što je istinito, dobro i lijepo. si na umjetnike kršćane u smislu da umjet-
A na pitanje što je Crkva, dovoljno je nost stave među svoje neodgodive zadaće.
istaknuti da je ona zajednica vjere Božjega Drugi vatikanski sabor govori i o religioznoj
naroda u kojoj se nalaze ljudi svih životnih odnosno sakralnoj umjetnosti: umjetnik na
dobi i staleža, a među njima se nalaze i umjet- neki način izražava Božju ljepotu, a njezin
nici. Bitno je naglasiti da je za produbljivanje vrhunac je sakralna umjetnost. U tom se kon-
i izražavanje vjere, među ostalim, prijeko po- tekstu sugerira da sakralna umjetnost radije
trebna kultura, odnosno umjetnost. Jednako bude plemenita negoli raskošna.
je tako vjerodostojna umjetnost otvorena i I na kraju, zbog svega rečenoga, bisku-
teži prema vjeri. Između vjere i umjetnosti pima i svećenicima stavlja se na srce briga
postoji recipročni dinamični suodnos u da- za umjetnike. Da bi to mogli ostvarivati, oni
vanju i primanju. Pritom valja naglasiti da ne sami trebaju poraditi na svojem poznavanju
postoji ni apstraktan umjetnik ni apstraktna i ljubavi prema umjetnosti, kako bi se proželi
Crkva. Ta se misao vrlo dobro potkrepljuje duhom konkretne umjetnosti. Koliko Crkva,
kako u LUDM-u tako i u župi Prelog. Svi čla- tragom Drugoga vatikanskog sabora računa
novi LUDM-a vezani su uz donjomeđimur- na umjetnike, vidi se i po tome što se na dan
sko okruženje, bilo motivima svojega umjet- zaključenja Drugoga vatikanskog sabora, 8.
ničkog izražavanja bilo stanovanjem bilo pak prosinca 1965. godine, Papa Pavao VI. među
rođenjem. Isto tako župa Prelog utjelovljuje petnaest glavnih naslovnika, obratio i umjet-
u konkretnu prelošku zbilju (uključujući nicima i to petima po redu, a nedugo poslije
umjetnost i umjetnike) Crkvu koja se nalazi posebno ih je primio u audijenciju u Sikstin-
razasuta po cijelome svijetu. Na taj način Cr- skoj kapeli. I njegov nasljednik Ivan Pavao II.
kva pripada umjetnosti i umjetnicima, i obr- nastavlja provoditi u djelo misao Drugoga
216