Page 216 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 216

U službi Bogu i ljudima

                                           Spomenuti događaji postavljaju sponta-   nuto, umjetnost i umjetnici pripadaju Crkvi,
                                      no pitanje za razmišljanje, a sada je zgodan  pa i oni umjetnici koji se u formalnom smislu
                                      trenutak da se na njega odgovori: Kakav je  ne  drže  vjernicima  odnosno  članovima  Cr-
                                      odnos Crkve spram umjetnika općenito i po-    kve, uz uvjet da su im djela istinita, dobra i
                                      sebno spram likovnih umjetnika? Te obrnu-     lijepa. Crkva prepoznaje nešto što joj oduvijek
                                      to,  kakav  je  odnos  umjetnikâ  spram  Crkve  pripada i kao majka spremno otvara umjetni-
                                      kako na mjesnoj tako i općoj razini? Za što  cima vrata svojega doma.
                                      bolji odgovor valja se prvo upitati tko je za-     U  tom  suodnosu  valja  također  tražiti
                                      pravo umjetnik i što je Crkva? Pojednostav-   odgovor zašto tijekom cijele povijesti posto-
                                      ljeno  rečeno,  umjetnik  je  čovjek  koji  stvara  ji plodan odnos Crkve i umjetnosti. Tragom
                                      umjetnička djela. Umjetnik je, dakle, stvara-  te tisućljetne tradicije, Crkva je na Drugome
                                      lac u umjetnosti. Izražavajući se razgovorno,  vatikanskom saboru u tri važna dokumenta
                                                                                    snažno progovorila o umjetnosti i umjetnici-
                                                                                    ma (Pastoralna konstitucija Gaudum et spes o
                                                                                    Crkvi u suvremenom svijetu; Konstitucija Sa-
                                                                                    crosanctum concilium o svetoj liturgiji; Dekret
                                                                                    Inter mirifica o sredstvima društvenog priop-
                                                                                    ćavanja).
                                                                                         Za  potkrjepu  evo  nekoliko  izabranih
                                                                                    misli:  Crkva  je  bila  i  ostaje  uvijek  prijatelji-
                                                                                    ca iskrene umjetnosti, jer je umjetnost nešto
                                                                                    najplemenitije. U tom smislu umjetnost pri-
                                                                                    donosi  čovječnosti  i  oblikovanju  ćudored-
                                                                                    nosti. Nadalje, naglašuje se da je umjetnost
                                                                                    podređena  općem  dobru  i  pohvalno  je  ako
                                                                                    se umjetnici udružuju. Važno je istaknuti da
                                                                                    Drugi  vatikanski  sabor  posebno  naglašava
                                                                                    kako umjetnost kao umijeće u svojem djelo-
                                                                                    krugu  ima  vlastite  metoda  i  načela.  U  tom
                                                                                    smislu  Crkvi  nije  vlastito  umjetnosti  name-
             Fotografija monografije   umjetnik je onaj koji nešto vrlo dobro, štoviše  tati bilo koji umjetnički stil, već se ističe da
                      LUDM-a u        odlično radi. Likovni umjetnik, zahvaljujući  i stari i moderni umjetnički spomenici slave
               Pastoralnom centru     posebnim sposobnostima svojih osjetila, izra-  Boga. Zato se pozivaju umjetnici da svojim
              bl. Alojzija Stepinca u   žava se crtama, bojama, plastičnim oblicima  darom služe slavi Božjoj i Crkvi, te neka ima-
             Prelogu (17. 7. 2009.)   i konstrukcijama. Riječ umjetnik ima i kori-  ju na umu da oni svojom umjetnošću djeluju
                                      jensko  ishodište  u  glagolu  umjeti,  što  znači  u nasljedovanju Boga – kultom, izgradnjom i
                                      vladati vještinom, odnosno sposobnošću iz-    poučavanjem vjernika. To se posebno odno-
                                      ražavanja onoga što je istinito, dobro i lijepo.   si na umjetnike kršćane u smislu da umjet-
                                           A  na  pitanje  što  je  Crkva,  dovoljno  je  nost  stave  među  svoje  neodgodive  zadaće.
                                      istaknuti  da  je  ona  zajednica  vjere  Božjega  Drugi vatikanski sabor govori i o religioznoj
                                      naroda u kojoj se nalaze ljudi svih životnih  odnosno  sakralnoj  umjetnosti:  umjetnik  na
                                      dobi i staleža, a među njima se nalaze i umjet-  neki  način  izražava  Božju  ljepotu,  a  njezin
                                      nici. Bitno je naglasiti da je za produbljivanje  vrhunac je sakralna umjetnost. U tom se kon-
                                      i izražavanje vjere, među ostalim, prijeko po-  tekstu sugerira da sakralna umjetnost radije
                                      trebna kultura, odnosno umjetnost. Jednako  bude plemenita negoli raskošna.
                                      je  tako  vjerodostojna  umjetnost  otvorena  i    I na kraju, zbog svega rečenoga, bisku-
                                      teži  prema  vjeri.  Između  vjere  i  umjetnosti  pima  i  svećenicima  stavlja  se  na  srce  briga
                                      postoji  recipročni  dinamični  suodnos  u  da-  za umjetnike. Da bi to mogli ostvarivati, oni
                                      vanju i primanju. Pritom valja naglasiti da ne  sami trebaju poraditi na svojem poznavanju
                                      postoji ni apstraktan umjetnik ni apstraktna  i ljubavi prema umjetnosti, kako bi se proželi
                                      Crkva. Ta se misao vrlo dobro potkrepljuje  duhom konkretne umjetnosti. Koliko Crkva,
                                      kako u LUDM-u tako i u župi Prelog. Svi čla-  tragom Drugoga vatikanskog sabora računa
                                      novi LUDM-a vezani su uz donjomeđimur-        na umjetnike, vidi se i po tome što se na dan
                                      sko okruženje, bilo motivima svojega umjet-   zaključenja  Drugoga  vatikanskog  sabora,  8.
                                      ničkog izražavanja bilo stanovanjem bilo pak  prosinca 1965. godine, Papa Pavao VI. među
                                      rođenjem. Isto tako župa Prelog utjelovljuje  petnaest glavnih naslovnika, obratio i umjet-
                                      u  konkretnu  prelošku  zbilju  (uključujući  nicima i to petima po redu, a nedugo poslije
                                      umjetnost i umjetnike) Crkvu koja se nalazi  posebno ih je primio u audijenciju u Sikstin-
                                      razasuta po cijelome svijetu. Na taj način Cr-  skoj kapeli. I njegov nasljednik Ivan Pavao II.
                                      kva pripada umjetnosti i umjetnicima, i obr-  nastavlja  provoditi  u  djelo  misao  Drugoga

            216
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221