Page 211 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 211
Prilozi u filmu, izabranim tekstovima, bibliografiji i župnom arhivu
nuti proročki slikoviti govori nalaze se kao đu proročkih glasova i božićnoga događaja
u pozadini božićnih opisa kod evanđelista. postoji povezanost u koju je vjernik upućen
Njihovi opisi Isusova djetinjstva (navještenje svojim obrazovanjem. Ta upućenost pomaže
i rođenje) predstavljaju se kao vrsta teologije slušatelju Matejeva i Lukina evanđelja u na-
slična vezenju, tkanju. U takvom teološkom značenoj povezanosti otkrivati veličanstve-
oblikovanju evanđelist Luka različitim aluzi- nost Božića. U Lukinom opisu adventsko-bo-
jama ističe veličinu božićnog otajstva. Riječ je žićnoga događanja ističe se veliki kontrast
o sadržajno najbogatijim stranicama Svetoga vidljiv u nekim impresivnim izrazima koji
pisma. Nije riječ o nekoj sustavnoj i eksplicit- govore o veličini djeteta. Naime, božićnom
noj teologiji, nego o gotovo skrivenoj teologiji djetetu pripisuje se da je ono: Sin Svevišnje-
koja ima obilježje aludiranja. Luka, naime, u ga, Sin Božji i da će njemu Gospodin Bog dati
više navrata smjera na povezanost između prijestolje Davida oca njegova, da će vladati nad
božićnoga događaja o kojem se (sada) govori domom Jakovljevim uvijeke, i da njegovu kraljev-
i povijesti (adventa) koja je tome prethodila. stvu neće biti kraja; on je Spasitelj, i napokon ga
To, među ostalim, dolazi do izražaja kod ne- evanđelist naziva imenom Gospodin, imenom
beskih glasnika kada govore o majci Mariji i koje Stari zavjet ljubomorno pridjeva isklju-
pastirima. Luka oblikuje svoj govor na njemu čivo Bogu. Postav izložbe Dani
svojstvenoj shemi trojakoga poticaja koji pro- Kontrastna poanta javlja se i uz djetetovu radosnog iščekivanja
rok Sefanija daje svojim slušateljima: ne bojte kolijevku oko koje se kreću nebeske sile i zvi- Božića u Pastoralnom
se; budite pozorni na blizinu Gospodinovu; vese- jezde. Za to se dijete neočekivano kaže: »Naći centru bl. Alojzija
lite se. ćete dijete povijeno«, a evanđelist Matej do- Stepinca u Prelogu
daje: »Marija rodi sina i nazva ga Isus« (Mt (7. 12. 2007.)
Klikći od radosti, Kćeri sionska,
viči od veselja, Izraele!
Veseli se i raduj se iz sveg srca,
Kćeri jeruzalemska!
Jahve te riješio tvoje osude,
neprijatelje tvoje uklonio!
Jahve, kralj Izraelov, u sredini je tvojoj!
Ne boj se više zla!
U onaj dan reći će se Jeruzalemu:
Ne boj se, Sione!
Neka ti ne klonu ruke!
Jahve, Bog tvoj, u sredini je tvojoj,
silni spasitelj. (Sef 3,14-17)
Isto tako govori Luka:
Raduj se, milosti puna,
Gospodin je s tobom.
ne boj se, Marijo. (Lk 1,28-33)
Ne bojte se,
evo naviještam vam veliku radost za sav
narod!
Danas vam se u gradu Davidovu rodio
Spasitelj
– Krist, Gospodin. (Lk 2,10-11)
Evanđelist Luka poziva slušatelje da
otkriju kako je novi događaj koji on navije-
šta završna karika u dugom lancu adventskih
priprema na koje se on na neki način samo
nadovezuje. Lukino smjeranje je očito, ali ne i
izričito. Time on u svojem tekstu ostavlja pro-
stor za traženje slušatelja u kojemu će osjetiti
radost koja proizlazi iz toga otkrivanja. Ot-
krivanjem se stječe sposobnost da u literarnoj
formi biblijskih tekstova slušatelj pronalazi
znakove prisutnosti božićnoga otajstva. Izme-
211