Page 211 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 211

Prilozi u filmu, izabranim tekstovima, bibliografiji i župnom arhivu

            nuti  proročki slikoviti govori nalaze  se kao  đu proročkih glasova i božićnoga događaja
            u  pozadini  božićnih  opisa  kod  evanđelista.  postoji povezanost u koju je vjernik upućen
            Njihovi opisi Isusova djetinjstva (navještenje  svojim obrazovanjem. Ta upućenost pomaže
            i rođenje) predstavljaju se kao vrsta teologije  slušatelju Matejeva i Lukina evanđelja u na-
            slična  vezenju,  tkanju.  U  takvom  teološkom  značenoj  povezanosti  otkrivati  veličanstve-
            oblikovanju evanđelist Luka različitim aluzi-  nost Božića. U Lukinom opisu adventsko-bo-
            jama ističe veličinu božićnog otajstva. Riječ je  žićnoga  događanja  ističe  se  veliki  kontrast
            o sadržajno najbogatijim stranicama Svetoga  vidljiv  u  nekim  impresivnim  izrazima  koji
            pisma. Nije riječ o nekoj sustavnoj i eksplicit-  govore  o  veličini  djeteta.  Naime,  božićnom
            noj teologiji, nego o gotovo skrivenoj teologiji  djetetu pripisuje se da je ono: Sin Svevišnje-
            koja ima obilježje aludiranja. Luka, naime, u  ga, Sin Božji i da će njemu Gospodin Bog dati
            više  navrata  smjera  na  povezanost  između  prijestolje Davida oca njegova, da će vladati nad
            božićnoga događaja o kojem se (sada) govori  domom Jakovljevim uvijeke, i da njegovu kraljev-
            i povijesti (adventa) koja je tome prethodila.  stvu neće biti kraja; on je Spasitelj, i napokon ga
            To, među ostalim, dolazi do izražaja kod ne-  evanđelist naziva imenom Gospodin, imenom
            beskih glasnika kada govore o majci Mariji i  koje Stari zavjet ljubomorno pridjeva isklju-
            pastirima. Luka oblikuje svoj govor na njemu  čivo Bogu.                                          Postav izložbe Dani
            svojstvenoj shemi trojakoga poticaja koji pro-     Kontrastna poanta javlja se i uz djetetovu     radosnog iščekivanja
            rok Sefanija daje svojim slušateljima: ne bojte  kolijevku oko koje se kreću nebeske sile i zvi-  Božića u Pastoralnom
            se; budite pozorni na blizinu Gospodinovu; vese-  jezde. Za to se dijete neočekivano kaže: »Naći   centru bl. Alojzija
            lite se.                                      ćete dijete povijeno«, a evanđelist Matej do-       Stepinca u Prelogu
                                                          daje: »Marija rodi sina i nazva ga Isus« (Mt        (7. 12. 2007.)
                 Klikći od radosti, Kćeri sionska,
                 viči od veselja, Izraele!
                 Veseli se i raduj se iz sveg srca,
                 Kćeri jeruzalemska!
                 Jahve te riješio tvoje osude,
                 neprijatelje tvoje uklonio!
                 Jahve, kralj Izraelov, u sredini je tvojoj!
                 Ne boj se više zla!
                 U onaj dan reći će se Jeruzalemu:
                 Ne boj se, Sione!
                 Neka ti ne klonu ruke!
                 Jahve, Bog tvoj, u sredini je tvojoj,
                 silni spasitelj. (Sef 3,14-17)


                 Isto tako govori Luka:
                 Raduj se, milosti puna,
                 Gospodin je s tobom.
                 ne boj se, Marijo. (Lk 1,28-33)

                 Ne bojte se,
                 evo naviještam vam veliku radost za sav
                 narod!
                 Danas vam se u gradu Davidovu rodio
                 Spasitelj
                 – Krist, Gospodin. (Lk 2,10-11)



                 Evanđelist  Luka  poziva  slušatelje  da
            otkriju kako je novi događaj koji on navije-
            šta  završna karika u dugom lancu adventskih
            priprema na koje se on na neki način samo
            nadovezuje. Lukino smjeranje je očito, ali ne i
            izričito. Time on u svojem tekstu ostavlja pro-
            stor za traženje slušatelja u kojemu će osjetiti
            radost koja proizlazi iz toga otkrivanja. Ot-
            krivanjem se stječe sposobnost da u literarnoj
            formi  biblijskih  tekstova  slušatelj  pronalazi
            znakove prisutnosti božićnoga otajstva. Izme-
                                                                                                                             211
   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216