Page 63 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 63

Povijesni i kulturološki okvir župne zajednice sv. Jakoba

            bačke nadbiskupije« . Na svoju molbu do-      rečeno  saopćiti  našem  svećenstvu  u  Medji-
                                 14
            bio je odgovor da se do kraja rata neće mi-   murju.  Vas  kao  i  sve  svećenstvo  u  Kristu
            jenjati  crkvene  granice  u  Međimurju.  Tu  je  pozdravlja Vaš
            odluku  svećenicima  u  Međimurju  priopćio                                     † Alojzije
            mons.  Josip  Lach,  pomoćni  biskup  zagre-                                   nadbiskup
            bački u dopisu upućenom Ignaciju Rodiću,           _________________
            generalnom vikaru za Međimurje, 22. rujna          Presvijetli gospodin
            1941.: »Ravnanja radi saopćuje Vam se, da je       Ignacije R o d i ć
            Sv. Stolica ovamo na Preuzv. gosp. Nadbi-          generalni vikar za Medjimurje
            skupa saopćila, da se do svršetka rata ništa       Selnica. 16
            neće mijenjati s obzirom na jurisdikciju za-
            grebačkog nadbiskupa u Međimurju. Prema            Svjestan  da  je  često  teško  gledati  očite
            tome sasvim sigurno sve svećenstvo u Međi-    nepravde koje je moguće trpjeti jedino uzda-
            murju ostaje do konca rata pod jurisdikcijom  jući se u pravdu Božju, on je želio da i sveće-
            Zagreb. nadbiskupa.«  15                      nici u ostalom dijelu Zagrebačke nadbisku-
                 Iz pisma koje je nadbiskup Stepinac 22.  pije budu zauzeti jedino za dobro povjerenih
            svibnja  1942.  uputio  generalnom  vikaru  za  im duša. Kad se vlast NDH usprotivila nje-
            Međimurje Ignaciju Rodiću, župniku, može-     govoj  odluci  o  zabrani  političkog  djelova-
            mo još bolje upoznati njegovu brigu i ljubav  nja  svećenika,  on  je,  tumačeći  svoj  stav,  za
            prema  Božjem  narodu  i  hrvatskom  Međi-    primjer  svojim  svećenicima  stavio  vjernost
            murju. Donosim to pismo u cijelosti:          i  apostolski  žar  međimurskih  župnika.  To
                                                          proizlazi iz pisma koje je uputio poglavniku
                 Nadbiskupski duhovni stol u Zagrebu      NDH  27.  svibnja  1942.  Naime,  obrazlažući
                 Broj: 110/pr.                            mu  zašto  zabranjuje  svećenicima  miješanje
                 Zagreb, dne 22. V. 1942.                 u politička zbivanja, pohvalio je »svećenstvo
                                                          zagrebačke nadbiskupije koje se i sada naj-
                   Presvijetli gospodine!                 ljepše ponijelo u radu za svoj narod. Nije po-
                                                          bjeglo iz Međimurja i ostavilo narod na cje-
                   Već sam nekoliko puta primio izvje-    dilu, kao što su pobjegli nekoji tzv. ustaški
            štaje  o  crkveno-političkom  stanju  u  našem  svećenici iz Dalmacije i sada paradiraju po
            Medjimurju kao i o poduzimanju akcije, da  Zagrebu, nego junački pate sa svojim naro-
            se  Medjimurje  i  u  vjerskom/crkvenom  po-  dom u Međimurju već 13 mjeseci. I to svi bez
            gledu odcijepi od zagrebačke nadbiskupije,  iznimke.«   17
            pa Vam u vezi s time odgovaram slijedeće:          U predstavci Ministarstvu vanjskih po-
                   Intervenirao  sam,  da  Sv.  Stolica  ni-  slova NDH napisanoj 3. srpnja 1943. nadbi-
            kako ne dozvoli odcjepljenje Medjimurja od  skup  Stepinac  je  ustvrdio:  »Naši  svećenici
            zagrebačke nadbiskupije. Rečeno mi je .... i  u  Međimurju  imaju  velikih  poteškoća  s  ta-
            pismeno saopćenje, da dok traje rat Sv. Stoli-  mošnjim  madžarskim  vlastima,  koje  sada
            ca neće nikako dozvoliti, da bi Medjimurje u  upravljaju Međimurjem, radi upotrebe mo-
            crkvenom pogledu podpalo pod Magjarsku.       litvenika i katekizama. Tamošnji naš narod
                 Ali  s  tim  u  vezi  upozoren  sam,  da  sa-  ne zna drugog jezika osim hrvatskog, pa se
            općim  hrvatskom  svećenstvu  u  Medjimur-    ne može služiti drugim molitvenicima i kate-
            ju, neka bi se držalo strogo crkvenog djelo-  kizmima osim hrvatskih, a bez molitvenika
            kruga, ničim ne davajući uzrok uredovanju  i katekizma naš narod u Međimurju, koji je
            magjarskih civilnih vlasti. Naročito neka bi  vrlo nabožan, ne može biti. To su mu najmi-
            svećenstvo pazilo na svoje govore u crkvi i  lije knjige. Budući da nema molitvenika i ka-
            školi, jer bi takav jedan govor ili akcija mo-  tekizama, koji bi bili štampani u Međimurju,
            gla dovesti do toga, da naše svećenstvo bude  sasvim je prirodno, da narod uzima molitve-
            silom istjerano iz Medjimurja, što bi imalo za  nike u Hrvatskoj štampane. Te molitvenike i
            naš narod silno neugodnih posljedica.         katekizme upotrebljavaju i svećenici za obu-
                 Razumijem, da je često puta teško gle-   ku školske djece, jer drugih nemaju, a djeca
            dati očite nepravde, ali valja trpjeti, uzdajući  ne razumiju drugog jezika osim hrvatskog.
            se u pravdu Božju.                            Radi toga su neki svećenici teško stradali.« 18

                 Izvolite,  presvijetli  gospodine,  gore  2.3. Skrb za očuvanje vjere i hrvatske nacio-
            14    Usp. BAS, Knj. 2, dok. br. 205, 319.
            15    DAMIŠ, Ivan, Iz prošlosti župe Čakovec, Zagreb, 1994., 82.
            16    Usp. BAS, Knj. 2, dok. br. 205, 319; DAMIŠ, Ivan, Iz prošlosti župe Čakovec, Zagreb, 1994., 84.
            17    BAS, Knj. 2, dok. br. 207, 320–321.
            18    Usp. BAS. Knj. 2, dok. br. 349, 550.

                                                                                                                              63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68