Page 61 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 61
Povijesni i kulturološki okvir župne zajednice sv. Jakoba
presudu, u zatočeništvu u Lepoglavi i inter- jetli lik zasjao je u punom sjaju u šokantnim
naciji u Krašiću. suprotnostima (kontrastima) s onim što se
Za to vrijeme bio je zaposlenik, najprije propagiralo izvan obitelji: zavedeni poje-
u Međimurskim ugljenokopima u Murskom dinci u široj okolini, ideologizirana škola i
Središću, potom u Istarskim ugljenokopi- JNA.« 4
ma Raša, u rudniku Labin. Obadva radna
mjesta bila su pod uobičajenim snažnim 2. Blaženi Alojzije Stepinac zaštitnik i
propagandnim ideologiziranim pritiskom odvjetnik Međimurja
nametanja pogleda na život komunističke
partije, s dodatnim programom ocrnjivanja Kad je fašistička mađarska okupacijska
lika Blaženika, posebice na organiziranim vlast 16. travnja 1941. okupirala Međimurje,
radničkim skupovima. Poslije oporavka od postojala je opasnost od trajnog gubljenja
teškog stradanja na radnom mjestu u Mur- toga hrvatskog područja. Dapače, postojala
skom Središću, otac Franjo uposlio se u rud- je vrlo ozbiljna prijetnja da Međimurje i u Franjo Hoblaj, župnikov
niku u Labinu koji je poslije II. svjetskog rata vjerskom (crkvenom) pogledu bude odcije- otac za boravka u
autohtono katoličko stanovništvo napustilo, pljeno od Zagrebačke nadbiskupije. U tom Francuskoj
iz bojazni od komunističke represije. I tu je vidu su Mađari perfidnim postupcima pro-
Komunistička partija provodila istovjetni gonili svećenike i vjernike.
ideologijski protukatolički program, u ko-
jem je dominirala tema ‚Stepinac – narodni 2.1. Progon svećenika i vjernika
zločinac‘. Ta propaganda bila je toliko jaka
da se je i župnu crkvu u Labinu planiralo Među prvim mjerama okupator je želio
pretvoriti u plesnu dvoranu. privoljeti svećenike na suradnju s njime. Jed-
Na oba radna mjesta otac se ponašao u na od mjera kojom je okupacijska mađarska
skladu kršćanskog pogleda na svijet. Dnevno vlast pokušala provesti mađarizaciju hrvat-
bi pročitao barem jedne novine, a u slobod- skog Međimurja bila je naredba i prisila sve-
no vrijeme s majkom Agatom u obiteljskom ćenicima u Međimurju da moraju ili položiti
okruženju s djecom komentirao propagand- zakletvu vjernosti Mađarskoj ili se odseliti iz
ne klevetničke novinske napise, otklanjajući Međimurja. Takvu prisegu fiktivno je polo-
sve ono ‚crnilo‘ s lika Blaženika. Poruka maj- žio i preloški župnik Alojzije Vojvoda. Kad
činih i očevih riječi o istini Blaženika, ostala je nisu uspjela vabila, nastupilo je protjerivanje
uvijek svježa, i zato nezaboravna. Osim toga, župnika. U kratkom vremenu, od 16. travnja
otac Franjo, kada se govorilo na radničkim do 25. listopada 1941., iz Donje Dubrave su
skupovima o ‚Stepincu zločincu‘, redovito je protjerana tri svećenika, koji su redom pre-
bio prisutan i hrabro ulazio u raspravu. Tako uzimali župu i pokušavali spasiti njezin hr-
je na kraju jednog propagandnog predavanja vatski značaj. Bili su to vlč. Ivan Knez, Juraj
rudarima u Labinu predavača upitao: ‚Do- Miklaužić i Josip Cirković. Batine su dobili i
bro, ako uzmemo da je sve što ste govorili – članovi crkvenog zbora, bez obzira na spol.
‚o zločinačkom djelovanju Stepinca‘ – istina, Protjeran je i vlč. Milan Kočila, kapelan iz
kako to da taj ‚zločinac Stepinac‘ nije osuđen Svetog Jurja u Trnju. Mađarska je vlast mal-
na smrt?‘ Predavač, neugodno iznenađen tretirala i donjovidovečkog župnika Franju
pitanjem, proročki je odgovorio: ‚Zato što je Baloga, preloškog župnika Alojzija Vojvodu
bio veliki čovjek‘, misleći na političku štetu i vlč. Zvonimira Juraka, župnika u Svetom
koju bi Titova Jugoslavija pretrpjela, ukoliko Jurju na Bregu.
bi Blaženika osudila na smrt. U radničkom Mađarski okupator, uz potporu doma-
rudarskom slušateljstvu prolomio se spon- ćih slugana, išao je tako daleko da je župniku
tani suzdržani smijeh. Bio je to autentičan u Svetom Jurju na Bregu oduzeo ključeve od
odgovor istine ljudske duše koju se ne može orgulja, župni pečat, postavio na toranj ma-
ničim zatomiti ni prevariti. Njezina je moć đarsku zastavu, nametnuo mu mađarskoga
da spontano razobliči neistinu, koju je pro- kantora, premlatili ga do krvi usred noći te
micala osoba ‚po službenoj dužnosti‘. Tako mu konačno »preporučili« da se u roku od
se još jednom provjerila istinitost narodne tri dana iseli iz župnog dvora. Narodu koji
mudrosti: ‚U laži su kratke noge.‘ je štitio župnika vojnici su psovali »Boga hr-
S protokom vremena, sva djeca majke vatskoga«. Sve se to dogodilo u kratkom raz-
Ane i oca Franje, sve više su rastući postajala doblju od 11. srpnja do 23. rujna 1941. 5
svjesna vjerodostojnosti roditeljskog pripo- Ne samo da je progonila, okupatorska
vijedanja o svjetlom liku Blaženika. Taj svi- vlast je svećenicima gotovo onemogući-
4 Isto, 2‒3.
5 Usp. Međimurje u II. svjetskom ratu, Povijesno društvo Međimurske županije, Zbornik radova, (dalje: Međimurje u
II. svjetskom ratu), Čakovec, 2007.; DAMIŠ, Ivan, Iz prošlosti župe Čakovec, Zagreb, 1994., 79, 80.; KOLARIĆ, Juraj,
61