Page 65 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 65

Povijesni i kulturološki okvir župne zajednice sv. Jakoba

            svi savjesni liječnici duboko cijenili; tužio mi   Jer je bio Božji, spremno je opraštao. U
            se jedan biskup da su na njegovu području  svojoj duhovnoj oporuci napisao je 28. svib-
            već otete zgrade katoličkih redovnika ili re-  nja 1957.: »Ako sam bilo kome učinio kakvo
            dovnica; tužio mi se drugi biskup da su mu  zlo,  iskreno  ga  molim,  da  mi  to  oprosti,  a
            još danas neke crkve pretvorene u magazine.  svima,  koji  su  meni  zlo  načinili,  opraštam
            Možda je već naknadnim protestima uspjelo  od sveg srca inače ne bih bio dostojan stupiti
            to  očistiti;  nijedan  katolički  svećenik  ili  bi-  pred Krista Otkupitelja koji je na križu molio
            skup nije siguran ni po danu ni po noći za  za one koji su ga raspeli: ‚Oče, oprosti im, jer
            svoju slobodu, a čak i za svoj život, što sam  ne znaju, što čine!‘ (Lk 23,34).« 29
            imao prilike i sâm iskusiti. Mogao bih dalje
            nabrajati, ali sve u svemu sloboda je savjesti  3. Uspomene na bl. Alojzija Stepinca u
            samo jedna velika iluzija i pijesak u oči neu-  župi Prelog
            pućenima. Ona je praktički jednaka nuli.« 25
                 Žrtva progona bio je i Alojzije Vojvoda,      Župa Prelog čuva plamteću vatru ljuba-
            predšasnik preč. Antuna Hoblaja na župnič-    vi prema bl. Alojziju Stepincu. Još žive žu-
            koj službi u Prelogu. Komunistička vlast ga  pljani koje je krizmao 1935. godine, a njego-
            je, zbog navodnog »pomaganja odmetnika«,  vi kipovi i slike trajni su poticaj na vjernost
            13. lipnja 1947. osudila na godinu dana robi-  Bogu, Crkvi i hrvatskom narodu.
            je, »na kaznu lišenja slobode sa prinudnim
            radom u trajanju od jedne godine« .           3.1. Nadbiskup Alojzije Stepinac u Prelogu
                                              26
                 Dakle,  nakon  nasilja  jednoga  okupa-  9. rujna 1935. godine
            tora,  došao  je  drugi.  Kako  inače  protuma-
            čiti  progon  katoličkih  vjernika,  odvođenje     Nadbiskup  Stepinac  došao  je  u  Prelog
            u  zatvore  i  ubijanje  svećenika  u  Međimur-  9. rujna 1935. podijeliti sakrament svete po-
            ju te diljem Hrvatske i Jugoslavije? Ubijeni  tvrde. Kićeni banderij od 50 konjanika i 100
            su  iz  mržnje  protkane  ideologijom  kojom  biciklista dočekao ga je pred crkvom sveto-
            je  Komunistička  partija  uvodila  bezbožni  ga Križa. Sav ostali narod čekao je pred ško-
            svjetonazor  i  bezbožnu  vlast.  Hrabro  joj  se  lom. Tu je mladoga nadbiskupa koadjutora
            suprotstavio  zagrebački  nadbiskup  Alojzije  prvo  pozdravio  župnik  Ivan  Kuhar,  zatim
            Stepinac  osvjedočen  da  je  Isus  Krist  jedini  općinski načelnik Josip Kos i školska djevoj-
            spasitelj ljudskoga roda i Bog svjetlo čovje-  čica Štefica Hatlak u međimurskoj narodnoj
            kovo  u  tami  ljudskog  umovanja.  Tu  vjer-  nošnji. Nakon toga je nadbiskup u procesiji
            nost Kristu i Crkvi platio je životom. Zbog  krenuo u crkvu praćen pjevanjem pobožnih
            ponižavanja,  uvreda  i  progona,  zadržao  je  pjesama, svirkom vatrogasne glazbe i puca-
            optimizam  i  oslonjen  na  Boga,  opraštajući  njem iz mužara. Narod je bio u najsvečani-
            svojim  progoniteljima,  reče  krašićkom  žu-  jem raspoloženju. To se vidjelo i po odijelu:
            pniku Josipu Vranekoviću, nekoć kapelanu  djevojčice u bjelini, djevojke i snaše u međi-
            u Nedelišću, koji je isto tako bio progonjen,  murskoj narodnoj nošnji, momci i muževi u
            18.  rujna  1956.:  »Budite  uvjereni,  (...)  to  je  crnini. Preložani su naročito ponosni što su
            sve radi mene. I što vas neprestano gnjave,  mogli  poslati  po  preuzvišenog  natpastira
            globe i pozivaju, to je izazivanje mene. Ne bi  u  Malu  Suboticu  prekrasno  iskićenu  četve-
            li možda popustio, da se smiluju, a ako ne,  roprežnu kočiju sa četiri bijelca, jer se ta čast
            da me grizu. Oslobodi nas dobri Bog takove  već odavno nije ovdje nikome iskazala!
            pameti, da bi samo i pomislili popustiti. Sve      Poslije  uobičajenih  crkvenih  obreda,
            neka ide – ali Božju stvar izdati – ne!« 27   nadbiskup  je  održao  kratku  propovijed,  a
                 Božji je čovjek bio svjestan da je odre-  zatim se odvezao u školu u pratnji dekana
            đen  za  žrtvu.  Reče:  »Znam  dobro  zašto  tr-  Josipa  Kristovića  i  kotarskog  načelnika  L.
            pim, kao i drugi naši svećenici. Kad bismo  Katića.  Učiteljstvo  se  zdušno  pobrinulo  da
            htjeli prodati obraz i dušu, danas bi odmah  škola bude okićena cvijećem i ručnim rado-
            primali odlikovanja. Ali uvijek je nama svi-  vima. Djeca su s burnim oduševljenjem do-
            ma i mora biti memento ona Kristova: ‚Što ko-  čekala i ispratila visokoga gosta.
            risti čovjeku, ako sav svijet zadobije, a dušu     Iza škole je preuzvišeni gosp. nadbiskup
            svoju izgubi?‘ (Mk 8,36).« 28                 u pratnji svojega tajnika dr. Nežića i deka-

            25    BAS. Knjiga 3, 370–372.
            26   KOŽUL, Stjepan, Martirologij Crkve zagrebačke. Spomenica žrtvama ljubavi Zagrebačke nadbiskupije, Zagreb,
                1998., 397.
            27    VRANEKOVIĆ, Josip, Dnevnik – Život zagrebačkoga nadbiskupa i kardinala Alojzija Stepinca za vrijeme
                zatočeništva u Krašiću (4. XII. 1951. – 27. I. 1960.), Zagreb, 2011., 491.
            28    STEPINAC, Alojzije Viktor, Pismo Vinku Komerički, Krašić, 18. siječnja 1960.
            29    STEPINAC, Alojzije Viktor, Pisma iz sužanjstva (1951.–1960.), (dalje: PISMA), Zagreb, 1998., 242.
                                                                                                                              65
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70