Page 176 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 176
U službi Bogu i ljudima
konfliktnih situacija, pa i određenih lobiranja župnim klubovima i udrugama u razmišljanju
u župi, čak i protiv župnika ili nekih župljana, u pravcu kvalitetnije evangelizacije javnosti, od-
te katkad i u dodvoravanju župniku kako bi nosno kršćanskoga društvenog angažmana.
se kočilo svako stvaralaštvo koje iziskuje pro- Crkvi su dane velike prilike s vjeronaukom u
mjene. školi, vjerskim odgojem u vrtićima, nastupom
Da bi župljani mogli preuzeti odgova- u medijima, mogućnošću udruživanja vjerni-
rajuće mjesto u župnoj zajednici, tj. svoj dio ka laika, i dr. Ali, sada je riječ o premišljanju i
odgovornosti, potrebni su novi mehanizmi, kvaliteti te prisutnosti. Tu predstoji i posebno
nova tijela, gdje će se ta odgovornost moći važan zadatak odgoja za politički angažman
ostvarivati. To je očito župno pastoralno vi- vjernika, unošenja kršćanskih vrijednosti u
jeće koje, pod vodstvom župnika, analizira, svijet kulture, politike, zakonodavstva i gospo-
raspravlja i daje sugestije za novo lice župne darstva. Sve je to na crti tzv. predvorja naroda,
zajednice, preuzimajući određene odgovor- susreta s onima koji drukčije misle, koji nema-
nosti, vodeći računa da ono treba odražavati ju na umu poruku evanđelja, dok ih zacijelo
zajedništvo i pospješivati poslanje svih vjerni- ne prestaju zanimati pa čak i mučiti određena
ka u konkretnoj župnoj zajednici, u vidu pro- životna pitanja nužno povezana s vjerom, o
micanja tzv. umrežene odgovornosti svih, od čemu je progovorila Biskupska sinoda (2012.),
obitelji, župnika, župnih suradnika, posebice uz promicanje kontakata, tribina, konferenci-
odgajateljica u vrtićima, vjeroučitelja u ško- ja, u nakani približavanja udaljenima.
li i kateheta u župnoj zajednici, voditelja ra- Treba isto tako ozbiljno voditi računa
znih župnih skupina, i dr. To, dakle, neće biti o tomu da se već dugi niz godina formiraju
samo neko predstavničko tijelo (kao negdašnji pojedini pokreti ili zajednice (posebice mo-
crkveni odbori) koje će se »tu i tamo« sasta- litvene), koje mogu biti veliko obogaćivanje
ti i razgovarati uglavnom o uređenju crkve, župne zajednice. Međutim, problem nastaje
financijskom poslovanju (za što je uostalom kada mnogi župu u nekim dijelovima Europe
zaduženo ekonomsko vijeće) ili o organizaciji počinju smatrati ne samo zastarjelom nego i
nekih manifestacija, već je ono pozvano trajno »preživjelom« ustanovom, jer ne pruža mo-
propitivati probleme našega vremena i kako gućnost za jači duhovni život, pa se to traži
se oni odražavaju na život konkretne župne negdje drugdje. Međutim, već je sv. Ivan Pa-
zajednice, poticati suodgovornost svih vjerni- vao II. potkraj sedamdesetih godina prošloga
ka u suradnji u djelu Crkve u konkretnoj župi. stoljeća u katehetskom dokumentu (CT 67) re-
Ono mora uzeti udjela u stvaranju pastoral- kao da »htjeli mi to ili ne, župa ostaje od velike
nog plana župe, vodeći računa o zajedničkom važnosti za kršćanski narod, pa i za one koji
planu Crkve na biskupijskoj razini. Premda nemaju veze s Crkvom. Realizam i mudrost
je prema pravilnicima to vijeće samo savjeto- zahtijevaju da nastavimo putem koji će po po-
davno tijelo, ipak će ta savjetodavnost morati trebi stvoriti prikladnije strukture i dati novi
biti više angažirane naravi, štoviše prerastati i polet zahvaljujući sve većem prirastu sposob-
u suodlučivanje i sudjelovanje u predvođenju nih, odgovornih i plemenitih članova.« U svi-
župne zajednice. Isto tako ono će se aktivnije jesti da će župa i nadalje ostati temeljni oblik
morati uključiti u proces odgoja vjere, kako zajedništva, uz prijeko potrebne promjene, J.
unutar župne zajednice (župna kateheza) tako kard. Ratzinger je još 1996. godine, s obzirom
i škole (školski vjeronauk) i vjerskog odgoja u na odnos raznovrsnih oblika kršćanskog živo-
vrtićima. ta, odnosno novih duhovnih pokreta i župe,
Valja voditi računa o tomu da će se zbog rekao: »Nužno je da između župe i ‚pokreta‘
pomanjkanja drukčije i veće suradnje župnika postoji plodna razmjena: ‚pokretu‘ je potrebna
i župnog vijeća s vjeroučiteljima i obiteljima, veza sa župom da se ne bi pretvorio u sektu, a
sve više događati osipanje djece i mladih iz župi je potreban pokret da ne bi okoštala.« To
župe (Crkve). U tom smislu zadatak je župno- znači da će se župnik morati više posvetiti ko-
ga vijeća na spomenutoj crti umrežene odgovor- ordinaciji i što crkvenijem usmjeravanju tzv.
nosti i rasprava o zabrinjavajućoj odsutnosti višeobličnih zajednica, o kojima je bilo riječi, a
obitelji u odgoju u vjeri, pa otud i promicanje kojima zacijelo pripadaju i razni duhovni i ka-
drukčijega rada s obiteljima, uz formiranje rizmatski pokreti, sa skladnijim ugrađivanjem
obiteljskih zajednica, te rada s mladim brač- u život župne i biskupijske zajednice.
nim parovima i tzv. ranjenim obiteljima zbog Novo poimanje župne zajednice ne može
raznih problema. se ostvariti bez hrabrih zaokreta, a to znači
Isto tako, danas kada se zapaža znatan bez kvalitetnijega uključivanja vjernika laika u
odljev mlađih odraslih i školovanih ljudi iz animiranje nekih područja župnoga pastorala.
društvenih i crkvenih događaja, važno je po- Stoga se nameće i zadatak organiziranja edu-
kretati inicijative u vidu okupljanja svih više kacije župnih vijećnika i barem jednoga dijela
mislećih ljudi, a to znači educiranijih laika, u tzv. župne jezgre, uz čitanje vjerske i osnov-
176