Page 172 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 172

U službi Bogu i ljudima

                                      konstatirati  izloženost  »napasti  pomračenja  nje Crkve o svojem identitetu na temelju Božje
                                      nade« i »strahu od budućnosti«. Nastaje pro-  riječi iznjedrilo je potrebu da se u početku šez-
                                      stor u kojem se razvija nihilizam, relativizam  desetih godina prošloga stoljeća, na Drugom
                                      na spoznajnom i ćudorednom području, pra-     vatikanskom saboru, zahvaljujući najviše papi
                                      gmatizam pa čak i cinični hedonizam u svag-   sv.  Ivanu  XXIII.,  naglasak  više  pomicao  na
                                      danjem življenju, tiho otpadništvo prezasićena  izvorno poimanje Crkve, to jest kao otajstvo
                                      čovjeka  koji  živi  kao  da  Boga  nema,  i  otud,  ili misterij zajedništva ljudi s Bogom i među-
                                      dakako, iskrivljavanje istine o čovjeku i svijetu  sobno. Tako je više došla do izražaja jednakost
                                      (usp. Crkva u Europi, br. 7-9).               dostojanstva svega Božjega naroda, premda u
                                                                                    različitosti službi. U prvi plan dolazi Božji na-
                                                                                    rod kojemu su papa, biskupi i svećenici pastiri
                                                                                    i poslužitelji, unutar a ne iznad naroda. Otud
                                                                                    veće inzistiranje da svi u Crkvi, na sebi svoj-
                                                                                    stven  način,  sudjeluju  u  Isusovoj  proročkoj,
                                                                                    svećeničkoj i kraljevskoj zadaći.
                                                                                         U tom je kontekstu u nazivu za zajednicu
                                                                                    Isusovih  vjernika  župa,  i  na  ovim  hrvatskim
                                                                                    prostorima društveno uvjetovan te stoljećima
                                                                                    uvriježen, više prevladavao institucijski i juri-
                                                                                    dički  karakter.  Poslije  Drugoga  vatikanskog
                                                                                    sabora  u  prvi  plan  vraća  se  naziv  zajednica
                                                                                    koju mora resiti otajstvena dimenzija kako bi
                                                                                    više do izražaja došla Božja trojstvena i spasi-
                                                                                    teljska ljubav. Pritom se češće vjernike ne iscr-
                                                                                    pljuje u pasivnom obavljanju kršćanskih duž-
                                                                                    nosti i traženju vjerskih usluga u podložnosti i
              Župnik Antun Hoblaj     2. Nezaobilaznost promjena u poimanju         poslušnosti pastirima, nego je prijeko potrebno
                za ambonom župne                                                    njihovo aktivno sudjelovanje u stvaranju Cr-
            crkve u Prelogu (2016.)   župne zajednice                               kve. Stoga je razumljivo da u Crkvi u Europi
                                                                                    već unatrag dvadesetak godina traju intenziv-
                                           Već dugi niz godina govori se o potrebi  na promišljanja i donose se smjernice i mode-
                                      određenih promjena u životu župne zajedni-    li rada, upravo na crti zadatka ponovnog ali
                                      ce, ali je činjenica da se one sporo događaju  i  primjerenijega  navještaja  Isusova  evanđe-
                                      ili  se  uopće  ne  događaju.  Da  lakše  razumi-  lja, zbog čega je i ustanovljena, sa sve većim
                                      jemo tu sporost ili čak otpor u svijesti dijela  uključivanjem svega Božjega naroda. U tome
                                      vjernika (možda negdje i svećenika) potrebno  se smislu sve više postavljaju i nova pitanja:
                                      je imati na umu da mnogi još uvijek dobrim  Je li župa u stanju prihvatiti i ostvariti veliki
                                      dijelom žive od stavova i navika koji su se ti-  zaokret koji bi se mogao nazvati misionarskim
                                      jekom dugoga povijesnoga razdoblja nataloži-  obraćenjem njezina pastorala ili naprotiv još
                                      le u životu Crkve, a to je potrebno mijenjati.  uvijek ostaje »zarobljenicom« dviju tendenci-
                                      Naime, Crkva je živi organizam koji podliježe  ja,  inače  međusobno  djelomično  suprotnima
                                      određenim mijenama, u svijesti da je Isusovo  ali objema nedovoljno otvorenima prema za-
                                      evanđelje nepromjenjivo, ali se mijenjaju na-  hvaćanju drugih koji nisu čuli za evanđelje ili
                                      čini  navještaja  i  pristupi  čovjeku.  Ništa  nije  su se od župe udaljili. Drugim riječima, smjera
                                      čudno što je, ovisno o povijesnim shvaćanjima  li ona prema tome da bude usredotočena na
                                      i  utjecajima  vremena,  postupno  dolazilo  do  samu  sebe,  u  zadovoljstvu  manjine  vjernika
                                      potrebe kvalitetnijih shvaćanja Crkve i života  da se nalaze zajedno, te na podjelu sakrame-
                                      po vjeri. Naime, tijekom vremena počele su se  nata (kao neki »religiozni servis«), pretpostav-
                                      gubiti  temeljne  karakteristike  Crkve,  a  to  su  ljajući da je samo po sebi razumljivo da oni,
                                      bratstvo i zajedništvo, na poseban način svoj-  koji ih traže, imaju vjeru, dok je ustvari vjera
                                      stvene  prvim  kršćanskim  vremenima,  pa  je  često sve odsutnija.
                                      Crkva nesvjesno poprimala obrise aktualnoga        Očito je da bi uzroke zastoja i nesnalaže-
                                      društva.  Tako  su    pojedini  događaji  utjecali  nja u crkvenome djelovanju, posebice u evan-
                                      da se Crkva (na Tridentinskom saboru) više  gelizaciji  i  katehizaciji  u  cjelini,  te  opadanju
                                      shvaćala kao društvo, i to savršeno, a kasnije  svijesti  crkvenosti  u  župnim  zajednicama,
                                      se naglasak više stavljao na hijerarhijsko ustroj-  bilo opasno rješavati povratkom na staro, na
                                      stvo (Prvi vatikanski sabor) što je uvjetovalo  negdašnje metode i praksu, uglavnom s na-
                                      naglašenije gledanje odozgo i nesvjesno stvara-  glaskom na nauci i pozivanju na neku puku
                                      nje tzv. dvodijelne Crkve (kler – laici). Ipak,  pravovjernost, na učenje katekizma (pitanja i
                                      razvoj suvremenoga svijeta i dublje promišlja-  odgovora), pa i s formulama koje ne odraža-

            172
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177