Page 175 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 175

Župna zajednica u retrospektivi i perspektivi

            zajednica ili živih vjerničkih krugova, prema  mora prestati misliti kao nečem što je za dje-
            dokumentu Hrvatske biskupske konferencije  cu, eventualno za mlade. Naprotiv, ona je u
            Župna kateheza u obnovi župne zajednice (2000.),  prvom redu za odrasle, dakako daleko druk-
            te najnovijem radnom dokumentu (o kojemu  čija  od  one  koje  se  stariji  sjećaju.  U  novoj  je
            ove godine raspravlja cijela Crkva u Hrvatskoj  katehezi prijeko potrebno da prevladava raz-
            Da vaša radost bude potpuna (Iv 15,11), Katehe-  govorna, iskustvena, molitvena i slavljenička
            za i rast u vjeri u današnjim okolnostima (2017.).  dimenzija, prema načelu »dijeljenja Biblije ili
            Te manje zajednice postaju katehetske skupine  Božje riječi« – »dijeljenja života«, životnih pi-
            odnosno »životna mjesta«, ne samo za poučava-  tanja i problema u svjetlu i snazi vjere.
            nje u vjeri već i za življenje kršćanskog isku-    Ovdje treba istaknuti da je pravi susret s
            stva. Naime, bez osiguranja uvjeta za stvarno  Kristom (posebice na misi, u pričesti) presu-
            iskustvo življenoga kršćanstva, bez stvaranja  dan za angažiranje vjernika, osobito župnog
            novih životnih prostora u kojima će biti mo-  pastoralnog vijeća. Vjernici koji su iskusili taj
            guć doživljaj globalnoga kršćanskog iskustva,  susret  dobivaju  silu  Duha  Svetoga  i  postaju
            nema  uspjeha  kršćanske  inicijacije  odnosno  svjedoci.  Okupljanje  u  manjim  višeobličnim
            slavlja sakramenata djece i mladih, posebice  skupinama u kojima se vjera uči, slavi i živi,
            prve pričesti i krizme, što za mnoge prerasta  pretpostavlja  promjenu  stečenih  mentaliteta
            u »prazan običaj«, jer se poslije gubi svijest o  kako kod svećenikâ tako i kod vjernikâ. Defi-
            življenju i djelovanju iz vjere, a to je jedna od  nitivno više ne može opstati tzv. paternalistič-
            silno zabrinjavajućih pojava u životu Crkve.   ko  dušobrižništvo  koje  vjernike  drži  stadom
                 Postavlja se temeljno pitanje: Je li dosta da  bez pravoga uvažavanja i povjerenja na razini
            župa funkcionira kao neka organizacija, da se  kler – laici. U tom smislu bit će prijeko potreb-
            ljudima samo govori o Bogu (putem propovi-    no  omogućiti  kolanje  informacija,  izvještaja  i
            jedi, raznih nagovora, pa i suvremenih medija)  polaganja računa (i putem župnoga lista), da se
            ako je iskustvo pokazalo da to ipak nije mno-  vidi kako je potrebna raznovrsna i stručna su-
            ge »dovelo u Crkvu«? Ili je temeljno pitanje:  radnja laika, koja pretpostavlja i prihvaćanje
            Kako ljude uvesti (inicirati) u susret s Bogom,  konstruktivne kritike te inicijativa odozdo. Pri-
            po Kristu i u jedinstvu Duha Svetoga, i u tom
            smislu ići prema tome da svi naši pastoralni
            oblici više posreduju svu puninu života koji je
            Isus donio i pokažu svima kako je kršćanstvo
            najljepša i radosna vijest za čovječanstvo? Či-
            njenica je da su ljudi, premda se čine samodo-
            statnima, ipak sve ranjiviji, očekujući da im cr-
            kvena zajednica posreduje »prvenstvo vjere u
            Boga«, »da ih Bog voli i da im prašta«, da je to
            mjesto gdje se mogu duhovno liječiti, inače će
            im u protivnom sve manje značiti. Zato će Cr-
            kva, konkretna župna zajednica, morati više
            biti prostor susretanja, međusobnog razgovo-
            ra i podupiranja na duhovnom putu, prostor
            molitve i razgovora s Bogom, mjesto gdje će
            ljudi postajati bolji, radosniji, sposobniji da se
            nose sa suvremenim problemima.
                 Isto tako, budući će odgoj u vjeri, počevši  tom je župnik onaj koji sve uključuje i uskla-  Tijelovska procesija
            od obitelji do vjerskoga odgoja u vrtićima, vje-  đuje, spreman da znade ravnati konfliktima. S   u Prelogu – sjenica u
            ronauka u školi i kateheze u župnoj zajedni-  druge strane, župljani moraju posve napustiti     Sajmišnoj ulici
            ci, morati više smjerati prema pripremi djece  mentalitet da je Crkva, odnosno župa, »stvar     (15. 6. 2017.)
            i mladih za trajno okupljanje oko Krista i za  svećenika«  i  usvajati  putem  katehetskih  su-
            suodgovorno djelovanje koje se rađa već iz kr-  sreta da biti kršćanin znači i djelovati iz vjere,
            štenja i drugih sakramenata. To će na poseban  odnosno imati takav osjećaj crkvenosti kako bi
            način doći do izražaja u katehetskim susreti-  bilo razvidno da je Crkva – župa »djelo svih«,
            ma mladih i odraslih bez čega župna zajedni-  a ne samo uskoga kruga vjernika. To pretpo-
            ca nema budućnosti, uz nužnost uvažavanja  stavlja trajan rast u vjeri i duhovnosti, s nagla-
            katekumenata, toliko važnoga u prvoj Crkvi,  skom  na  molitvi  i  življenju  sakramentalnim
            koji  pretpostavlja  određene  etape  u  procesu  životom. To znači da je od presudne važnosti
            obraćenja i opredjeljenja za Krista u Crkvi. A  rast u svijesti služenja, te čuvanje od napasti
            to znači i nužnost župnih okupljanja, odnosno  da se možebitni paternalizam župnika zami-
            župne kateheze koja mora doživjeti korjenite  jeni postupcima laika koji se mogu očitovati
            promjene.  U  prvom  redu  o  njoj  se  konačno  u nadmetanju, bolesnom isticanju i stvaranju
                                                                                                                             175
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180