Page 170 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 170

V.


                                      Milan Šimunović






                                      ŽUPNA ZAJEDNICA

                                      U PROCJEPU IZMEĐU NASLJEĐA I PROMJENA

                                      S POSEBNIM OSVRTOM NA ŽUPU U PRELOGU





                                      Župa u posve novoj situaciji                  čitati znakove vremena u svijesti da ne može na-
                                                                                    predovati ako se drži samo okoštalih struktura
                                           Posljednjih godina, osobito tijekom Godi-  što se tiče načina pristupa ljudima, govora i
                                      ne vjere (2011. – 2012.), na Biskupskoj sinodi u  nekih pastoralnih pothvata. Činjenica je da su
                                      Rimu (2012.) i poglavito u apostolskoj pobud-  mnogi oblici odnosa spram Boga pretvoreni u
                                      nici Radost evanđelja postalo je sve očitije da bi  zakone i propise bez duše, već i samome Isu-
                                      Crkva trebala poduzeti određene iskorake u  su bili osnovan problem i smetnja u navještaju
                                      svojemu djelovanju, osobito što se tiče obnov-  novosti  Božje  ponude  cjelovitoga  čovjekova
                                      ljenog navještaja vjere odnosno nove evange-  spasenja.  Stoga  se  nije  čudno  što  određene
                                      lizacije. Naime, mnoge je župne zajednice za-  strukture, pretvorene i u neke običaje koji su
                                      hvatio određen umor, uza sve teže snalaženje  izgubili  istinski  evanđeoski  sadržaj,  mogu  i
                                      glede uvođenja u vjeru i život po njoj, jer je vje-  danas predstavljati teret koji priječi radostan
                                      ra zbog raznih kulturalnih scenarija, posebice  i spasonosan susret Boga i čovjeka. Naprotiv,
                                      agresivnoga sekularizma, došla u pitanje. Što-  kako kaže papa Franjo, Krist svojom novošću
                                      više, nije uzdrmana samo vjera u Boga nego  »uvijek može obnoviti naš život i našu zajed-
                                      i u čovjeka nakon što su u životima mnogih  nicu..., može također razbiti suhoparne sheme
                                      postale sve upitnijima i neke temeljne ljudske  u koje ga pokušavamo zatvoriti a iznenađuje
                                      vrijednosti, dok su u porastu individualizam,  nas  uvijek  svojom  konstantnom  božanskom
                                      otuđenost, podjele, isključivost i netrpeljivost,  kreativnošću« (EG 11). U protivnim u župnim
                                      dakako uza sve veću ekonomsku nesigurnost.  se zajednicama može dogoditi povlačenje u izo-
                                      Tako su se, uza sav napredak na gotovo svim  laciju ili u neku duhovnost po mjeri nezdravog
                                      poljima, mnogi ljudi počeli osjećati suvreme-  individualizma, čak i u šačici istomišljenika, dok
                                      nom siročadi odnosno bićima bez uporišta, pa  većina ostaje bezličnom masom. Štoviše, neki
                                      otud apatija i gubitak nade.                  se udaljavaju i prihvaćaju razne teorije i po-
                                           Dok se propituju uzroci krize identiteta  našanja  koji  s  istinskom  kršćanskom  vjerom
                                      suvremenoga čovjeka, koji se sve manje oba-   nemaju neke posebne veze.
                                      zire na tradiciju i ne misli previše na buduć-       Kako  ne  voditi  računa  o  činjenici  da
                                      nost,  poglavito  ne  u  svjetlu  vjere,  Crkva  se  se prenošenje vjere danas, u doba svojevrsne
                                      prvo  mora  pitati  o  kvalitetnim  pomacima  u  pomutnje, počinje događati ne po obiteljskom
                                      svojemu navještaju i što se tiče izričaja, nači-  nasljeđu, osim ako je riječ o običajima, nego
                                      na i žara, što su stupovi nove evangelizacije,  po slobodnom izboru i drukčijemu stjecanju
                                      kako bi čovjeku pružila odgovore na njegova  uvjerenja da je evanđeoska vjera temelj i ra-
                                      tjeskobna pitanja. Bila bi, naime, najveća opa-  zlog radosnog i smislenog življenja? To znači,
                                      snost ako bi se zaključilo da su promjene i u  kako je rekao sv. Ivan Pavao II., da naše cr-
                                      odnosu prema vjeri i Crkvi prolazna pojava,  kvene zajednice trebaju ponovno čuti glas Za-
                                      gotovo pasivno očekujući neka bolja vremena  ručnika koji ih zove na obraćenje i potiče na
                                      i, kako kaže papa Franjo, raditi »kako se uvijek  odvažnost prema novínama, pozivajući ih da
                                      radilo«, ne vodeći računa o rastućoj ravnoduš-  se zauzmu u velikom djelu nove evangeliza-
                                      nosti i udaljavanju nemaloga broja vjernika.   cije (Crkva u Europi, br. 23) u dosad neviđenoj
                                           Međutim, nema sumnje da Crkva mora  misionarskoj situaciji.

            170
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175