Page 173 - Zupa_Prelog_monografija_2017
P. 173

Župna zajednica u retrospektivi i perspektivi

            vaju temeljnu okosnicu evanđelja ili, s druge  svijetu  zajedništva  i  spasiteljske  ljubavi  Pre-
            strane, narcisoidnim povlačenjem od svijeta i  svetoga Trojstva.
            uvlačenjem pojedinca i skupina u svijet vlasti-    Stoga  je  zadatak  svih  kršćana,  od  onih
            toga  duhovnog  doživljavanja,  s  tendencijom  koji imaju vodstvenu ulogu kao što su biskupi
            uzdizanja osobnoga iskustva u nekim duhov-    odnosno  svećenici  do  posljednjega  vjernika,
            nim pokretima na pijedestal općega kriterija  da se pitaju što se u Crkvi odnosno župi treba
            u djelovanju Crkve odnosno župne zajednice.  mijenjati kako bi bila vjernija evanđeoskoj za-
            Takvi tzv. regresivni procesi zamjećuju se već  misli. Već sama činjenica znatnijega osipanja
            dulje vrijeme.                                broja kršćana jasno govori da je župa pozvana
                                                          biti više zajednica vjere koja je pozvana daleko
            3. Zajednica – ključni pojam za model         angažiranije zahvaćati druge ljude. To znači
            Crkve                                         da  se  u  njoj  mora  više  vidjeti  koncilski  duh
                                                          bratska i zajedništva, ali i suodgovornosti, a
                    Budući  da  se  posljednjih  godina  sve  to znači poslanja i djelovanja iz vjere. Iz toga
            više javlja mišljenje o potrebi nove slike Crkve  slijedi da bi cilj zalaganja Crkve, u konkretnoj
            u konkretnoj župnoj zajednici, a s druge stra-  župnoj zajednici, bio: zahvatiti i povesti narod
            ne rastu novi duhovni pokreti ili zajednice od  tamo gdje Bog želi, jer Božji se je Sin utjelovio
            kojih  se  neki  i  nesvjesno  izdvajaju  iz  župne  ne  zato  da  ostavi  čovječanstvo  tamo  gdje  je
            zajednice,  Crkva  se  osjeća  sve  izazvanijom  bilo, nego da ga povede tamo gdje bi mora-
            postaviti  pitanje: Je li upravo zajednica doista  lo biti, a to je početak novoga svijeta u svjetlu
            ona ključna riječ kojom se izražava model Cr-  evanđelja. Makar se to nekome činilo poput
            kve primjeren suvremenom svijetu? Naputak  utopije,  bez  toga  ipak  ne  ide,  odnosno  bez
            Kongregacije  za  kler  (Prezbiter,  pastir  i  vođa  sve  jačega  zajedništva  pojedinca  i  zajednica
            župne zajednice, Kršćanska sadašnjost, Zagreb,  s Bogom i s ljudima te odlučnosti za poslanje
            2003. br. 18.) naglašava da »zajednica vjerni-  iz vjere. U tom smislu župna zajednica je naj-
            ka,  u  pojmu  župa,  predstavlja  bitni  osobni  značajnije mjesto u kojemu se oblikuje i očituje
            temeljni element i takvim izričajem kojim se  kršćanska svijest po organiziranom i kvalitet-
            hoće istaknuti dinamičan odnos između oso-    nom odgoju u vjeri, slavljenju Boga, življenju
            ba koje je na određeni način čine, pod nužnim  po Kristovu prijedlogu, te preobrazbi društva
            djelatnim vodstvom vlastitoga pastira«. Otud  u evanđeoskome duhu.
            i  Biskupska  sinoda  u  Rimu  (2012.)  govori  o
            Crkvi kao »kući među drugim kućama«, zna-     4. Prema novom liku vjernika, župne
            či duboko ukorijenjenoj u narodu. A koncilski   zajednice i Crkve
            papa  Ivan XXIII. (u početku šezdesetih godi-
            na)  govori  o  Crkvi  kao  »seoskoj  česmi  kojoj   Veći  dio  crkvenih  stručnjaka,  uz  one
            dolaze svi žedni«. Zato se župa mora pokazati  najodgovornije, drži da će se ubuduće osobe i
            kao zajednica osoba i kao takva otajstveni su-  strukture župe (župnik, župna vijeća, razne za-
            bjekt unutar mjesne Crkve, odnosno pozvana  jednice, duhovni pokreti, udruge i dr.) prosu-
            je više postati mjesto i žarište sabiranja crkve-  đivati po tome koliko vjernike osposobljavaju
            ne zajednice u kojoj je moguće doživljavati i  za svjedočenje vjere. To znači da sve planove
            otajstveno zajedništvo s Kristom i bratsko za-  i investicije treba preispitivati po tome koliko
            jedništvo među osobama.                       služe toj temeljnoj zadaći, to jest pripravljaju li
                   To  znači  da  se  župa  ne  može  pred-  ljude za vjernike i za svjedoke vjere? Temelj-
            stavljati samo kao »administrativna jedinica«,  no je, dakle,  pitanje: Što učiniti da se dogodi
            određeni duhovni servis ili kao neka instanca  upravo novi lik kršćanina? Jer očito je da više
            crkvene  vlasti.  Naprotiv,  ona  mora  sve  više  nije dostatan model tzv. dobrog kršćanina, od-
            postajati  »zajednica  vjere  i  ljubavi«,  žarište  nosno praktikanta, pogotovo ako je to uglav-
            okupljanja za sve koji vjerom pristupaju Kri-  nom iz nasljeđa i običaja. Naprotiv, budući će
            stu, kvasac novog zajedništva među ljudima  vjernik biti mistik koji se odlikuje ukorijenjeno-
            (bez obzira na dob ili status) zbog doživljava-  šću u Krista, sve tješnjim sjedinjenjem s njime,
            nja otajstvenog zajedništva u Kristu, koje ima  te  kojemu  vjera  postaje  slavljenje,  življenje  i
            svoj  izvor  u  euharistiji.  Crkva,  dakle,  treba  svjedočenje.  To  znači  da  će  to  biti  angažira-
            župnu zajednicu kao mjesto koja će biti maj-  ni-založeni vjernik, čija je briga izgradnja novog
            ka koja »rađa novu djecu za vjeru«, počevši  lica Crkve, boljega svijeta i društva, u dalekoj
            od  krštenja,  duboko  ukorijenjena  u  ljudskoj  većoj zauzetosti oko evangelizacije javnosti. Iz
            svakidašnjici.  Upravo  je  spomenuti  Drugi  rečenoga slijedi da u središte župne pastoral-
            vatikanski  sabor  označio  dubok  zaokret  u  ne pozornosti treba staviti formaciju odraslih
            samoshvaćanju i djelovanju Crkve kao »Tije-   vjernika, prema kojima će se predvoditelji od-
            la  Kristova«,  »Božjega  naroda«,  »misterija«,  nositi ne više kao prema objektima pastoralne
            »znaka i instrumenta spasenja«, koje će biti u  brige, nego kao odgovornim subjektima.
                                                                                                                             173
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178